استراتژی «جنگ بین جنگ»‌های اسرائیل در سوریه وارد مرحله جدیدی می‌شود؟

اسرائيل همواره کوشیده است مانع استقرار بیشتر نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه شود

تمرین نظامی سربازان اسرائیلی در بلندی‌های جولان، سوم آوریل ۲۰۲۳ ـ AFP

روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی که یکشنبه، دوم آوریل (۱۳ فروردین)، منتشر کرد، به موضوع حمله‌های جدید به سوریه پرداخت که به اسرائیل نسبت داده می‌شود. برخی از کارشناسان این حمله‌ها را را پاسخی به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه می‌دانند.

به گزارش این روزنامه اسرائیلی، در شرایطی که حمله‌ها در سوریه، نگرانی‌ها درباره تشدید تنش در منطقه را افزایش داده است، به نظر می‌رسد که کارزار «جنگ بین جنگ‌ها» که اسرائیل در سال‌های اخیر برای جلوگیری از نفوذ ایران طراحی کرد، ممکن است به مرحله جدیدی برسد.

اورشلیم‌پست ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌های اسرائیل برای جلوگیری از استقرار نیروهای ایران در سوریه و دیگر بخش‌های منطقه، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر به‌دنبال استفاده از فرودگاه بین‌المللی حلب برای انتقال تسلیحات بوده است.

بنا به این گزارش، جمهوری اسلامی زلزله اخیر در سوریه و ترکیه را پوششی احتمالی برای فعالیت‌های خود می‌بیند و از محموله‌های غیرنظامی یا پروازهای تجاری برای انتقال مهمات به سوریه استفاده می‌کند. این تحرکات در شرایطی رخ می‌دهد که رژیم سوریه می‌کوشد روابط خود را با ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس عادی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از گزارش این رسانه اسرائیلی آمده است: «بر اساس برآوردهای اطلاعاتی، از جمله گزارش موساد، ایران ظاهرا پشت یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده در یونان بود که هفته گذشته افشا شد. این حمله درست پس از آغاز روند تجدید روابط تهران با ریاض رخ داد. ممکن است با این رویدادها، اوضاع منطقه در حال تغییر عمده باشد. یکی از این تغییرها می‌تواند در بودجه و تسلیحات ایران رخ دهد، زیرا این تجهیزات که جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر برای حوثی‌های یمن در نظر گرفته بود تا علیه ریاض استفاده شوند، ممکن است اینک به سوریه، عراق و لبنان انتقال یابند.»

نویسنده اورشلیم‌پست در ادامه می‌افزاید که در شرایطی که ایران مدت‌ها است از عراق و سوریه در حکم مسیری برای ارسال سلاح به حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند، اسرائيل نیز از طریق برنامه «جنگ بین جنگ‌ها» همواره کوشیده است مانع استقرار بیشتر نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه شود. 

به گزارش این رسانه، جنگ داخلی سوریه در ۲۰۱۱ به خلاء‌‌قدرت در سوریه منجر شد و ایران با سوء‌استفاده از این وضعیت، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دمشق و شمال سوریه منتقل کرد. ایران در ۲۰۱۸ تسلیحاتی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم‌های دفاع هوایی، به پایگاه تی-۴ در نزدیکی پالمیرا انتقال داد و یک پایگاه نیز نزدیک به البوکمال در شرق سوریه، در نزدیکی مرز با عراق ایجاد کرد.

با شدت گرفتن مجدد تنش‌ها در فضای کنونی میان تل‌آویو و تهران،‌ جمهوری اسلامی ایران در مورد هدف قرار دادن نیروهایش، مانند حزب‌الله، به اسرائیل هشدار داده است. با این حال، العین یکشنبه، دوم آوریل، گزارش داد که «این هشدارها، اسرائیل را از خنثی کردن اهدافی که مشروع می‌داند و انهدام تاسیساتی که تهدیدی علیه خود به‌شمار می‌آورد، منصرف نکرده است».

العین همچنین به نقل از منابع اطلاعاتی غربی نوشت: «حمله‌های موشکی بین شنبه‌شب تا صبح یکشنبه، پایگاه هوایی تی‌-۴ را در غرب پالمیرا و فرودگاه الدبعه را در نزدیکی شهر قصیر نزدیک به مرز لبنان هدف قرار داد که اعضای حزب‌الله مورد حمایت ایران، در آن مستقرند.» این رسانه به نقل از منابع اطلاعاتی غربی گزارش داد که ایران به‌ طرز فزاینده‌ای از چندین فرودگاه غیرنظامی برای تحویل تسلیحات بیشتر استفاده می‌کند و از هواپیماهای باری که در پی زلزله ویرانگر فوریه کمک‌های امدادی ارسال می‌کنند، بهره می‌گیرد.

در بخش پایانی گزارش اورشلیم‌پست آمده است: «ایران در حال حاضر صدها عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در سوریه مستقر کرده است و برخی گزارش‌ها شمار آن‌ها را دو هزار و ۵۰۰ نفر برآورد می‌کنند. جمهوری اسلامی ممکن است از این زمان حساس در منطقه، با تمام توان خود برای ایجاد تهدیدهای بیشتر در سوریه علیه اسرائيل استفاده کند. این تهدیدها می‌تواند شامل انتقال شمار بیشتری از اعضای سپاه به سوریه، یا تحویل تسلیحات خطرناک‌تر به لبنان یا نیروهای نیابتی طرفدار ایران در سوریه باشد.»

بیشتر از جهان