صدور حکم جلب «آمر» مهاجم به زنان در شاندیز؛ بازداشت مادر و دختر به اتهام کشف حجاب

محسن برهانی، حقوقدان و وکیل: دادستانی طرقبه هم ماست‌پاش را جلب کرده است و هم دو خانمی را که بدون حجاب بودند. جلب این دو زن خلاف قانون است، دادسرا حق احضار آن‌ها را هم ندارد

یک روز پس از انتشار ویدیو حمله یک نیروی امر به معروف و نهی از منکر به مادر و دختری در یکی از مغازه‌های منطقه شاندیز مشهد و وارد آوردن ضربه به سر این دو زن با سطل ماست، دادستانی طرقبه از «صدور حکم جلب فردی که به شکل نامتعارف نهی از منکر» کرده بود، خبر داد؛ اما هم‌زمان اعلام کرد دو زنی که هدف حمله قرار گرفته‌اند هم به اتهام «تظاهر به کشف حجاب» بازداشت شده‌اند.

اطلاعیه دادستانی طرقبه در استان خراسان رضوی به‌گونه‌ای تنظیم شده است که دو زنی را که هدف حمله قرار گرفته‌‌اند به‌طور ضمنی مقصر این حمله معرفی کرده است. در این اطلاعیه آمده است: «پس از تظاهر به کشف حجاب توسط دو خانم در ملاعام و برخورد غیرمتعارف یک فرد با این دو خانم، دستورات قضایی لازم در این زمینه صادر و این افراد جلب شدند.»

دادستانی طرقبه در ادامه عنوان کرد که «دستور برای تحقیق درمورد چگونگی شکل‌گیری اصل ماجرا با دستور قضایی حکم جلب آن فرد به اتهام توهین عملی و اخلال در نظم و همچنین ۲ نفر خانم به اتهام ارتکاب فعل حرام به‌لحاظ تظاهر به کشف حجاب صادر شد».

در همین حال، محسن برهانی، حقوقدان و وکیل، در واکنش به حمله این نیروی امر به معروف به دو زن بدون حجاب در شاندیز، در توییتی نوشت: «اگر ناهی از منکر از مرحله زبانی فراتر رفت و متعرض حیثیت، جان، مال، حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد، این اقدام دیگر نهی از منکر نیست بلکه تجاوزی غیرقانونی و جرم است و سایرین با رعایت ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی، حق دفاع مشروع در قبال رفتار وی را خواهند داشت.»

این حقوقدان همچنین در واکنش به صدور حکم جلب دو زنی که هدف حمله قرار گرفته‌اند، در توییتی دیگر نوشت: «دادستانی طرقبه اعلام کرد هم ماست‌پاش جلب شده است و هم دو خانمی که بدون حجاب بودند. این جلب، خلاف قانون است؛ دیروز فیلم پخش شده و امروز جلب شدند؟ باید ناهی از منکر با رعایت مهلت پنج روزه تا حضور، احضار شود و  حق احضار خانم‌ها را هم دادسرا ندارد چون جرم در صلاحیت دادگاه است.»

علاوه‌براین «فروشگاه لبنیات هاجرپور» از شامگاه جمعه و پس از حمله این آمر به معروف  به زن‌ها، «پلمب» شد و این پلمب تا ظهر روز شنبه ادامه داشت.

دادستانی طرقبه در اطلاعیه خود افزود که «به صاحب واحد صنفی که این اتفاق در آن رقم خورده بود نیز جهت رعایت اصول شرعی و قانونی وفق مقررات تذکرات لازم داده شده است».

مالک «فروشگاه لبنیات هاجرپور» شاندیز در مصاحبه‌ای با سایت رکنا گفت: «آن روز مادر و دختری وارد مغازه شدند و یک آقایی هم وارد شد و بعد از تذکر حجاب، سطل ماست را روی سر آن زنان ریخت که همین مسئله باعث شد یکی از مشتریان این فرد را از مغازه به بیرون پرت کند.»

به گفته مالک مغازه هاجرپور، درگیری بین مردم و فردی که به‌عنوان نیروی امر به معروف و نهی از منکر به دو زن حمله کرده بود، در خارج مغازه نیز ادامه پیدا کرد.

مالک این فروشگاه لبنیات افزود: «جمعه‌شب ساعت ۱۱ شب با حکم قضایی، برای پلمب مغازه آمدند و مرا برای مراجعه به پاسگاه خواستند و حتی فیلم‌های دوربین مداربسته را برای روشن‌شدن ابعاد ماجرا بردند و قرار شد تا دوشنبه نیز ما برای ارائه توضیحات به دادگاه مراجعه کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صاحب لبنیاتی هاجرپور همچنین گفت که «اولین فیلم منتشرشده از حمله به این دو زن را ما پخش نکردیم» و در ادامه تاکید کرد که ظهر روز شنبه ۱۲ فروردین اعلام کردند که «مغازه از پلمب باید خارج شود».

از سوی دیگر، مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی، در مورد حمله به دو زن به‌دلیل سرباز زدن از رعایت حجاب اجباری، گفت: «درحال بررسی جزئیات هستیم، ظاهرا ابتدا گفت‌وگویی صورت گرفته و شخص آمر به معروف اول تذکری می‌دهد و اینکه با چه پاسخی مواجه شده که منجر به اقدامات بعدی شده، مشخص نیست.»

مهدی رضایی به‌طور ضمنی از فرد مهاجم به مادر و دختر در شاندیز حمایت کرد و گفت: «ابتدا جرم مشخصی تحت عنوان کشف حجاب صورت گرفته و این موضوع باید درنظر گرفته شود و طبق قانون اساسی و قانون حمایت از آمرین به معروف، همه مردم در مرتبه زبانی می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند، اما حوزه عملی صرفا در قانون وظیفه حاکمیت است.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی افزود: «این نحوه برخورد آمر به معروف قطعا مورد تایید نیست، اما باید به جرم کشف حجاب آن دو خانم هم رسیدگی شود.»

به‌دنبال سخنان شماری از امامان جمعه و نمایندگان علی خامنه‌ای در استان‌های مختلف، برخوردهای خشونت‌آمیز با زنانی که از رعایت حجاب اجباری سرباز می‌زنند، در شهرهای مختلف افزایش یافته است.

عاملان این برخوردها، نیروهای انتظامی، نیروهای امربه‌معروف و نهی از منکر و همچنین تعدادی از نیروهای بسیج‌اند و این برخوردهای سازمان‌یافته با دستور مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وارد مرحله جدیدی شده است.

وزارت کشور جمهوری اسلامی نیز پنجشنبه ۱۰ فروردین ماه با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه «هیچ‌گونه عقب‌نشینی یا تساهلی» درمورد اجرای حجاب اجباری صورت نگرفته است، از حجاب به‌عنوان یکی از «اصول عملی جمهوری اسلامی» نام برد.

در این بیانیه، وزارت کشور شعار «زن، زندگی، آزادی» به‌عنوان شعار محوری اعتراض‌های سراسری را که پس از کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، به یکی از شعارهای اصلی اعتراض‌های هفت‌ماه گذشته علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد، «توطئه دشمنان» خواند و بر تشدید برخورد با زنانی که از رعایت حجاب اجباری سرباز می‌زنند، تاکید کرد.