واکنش حامیان نظام به اقدام «آمر به معروف با سطل ماست»؛ باید با چوب می‌زد

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت اگر قوه قضاییه تا روز دوشنبه طرحی برای برخورد با حجاب ارایه نکند، مجلس خود دست به کار خواهد شد

در حالی که طی روزهای اخیر کشمکش بر سر حجاب اجباری در ایران بالا گرفته، شب گذشته انتشار فیلمی از اقدام یک فرد علیه مادر و دختری در شهر شاندیز مورد توجه رسانه‌های اجتماعی و افکار عمومی قرار گرفته است.

گفته می‌شود این اقدام را فردی که کاربران او را «بسیجی» می‌دانند در واکنش به بی‌توجهی این مادر و دختر به حجاب اجباری انجام داده است. این اقدام باعث خشم کاربران فارسی‌زبان و ابراز نگرانی از تکرار حوادثی مانند «اسیدپاشی اصفهان» علیه زنان به بهانه مقابله با فساد و بی‌حجابی شده است.

در فیلم منتشر شده فردی با ورود به یک فروشگاه لبنیات، یک سطل ماست را بر سر دختر نوجوانی که روسری بر سر ندارد خالی می‌کند و سپس همین اقدام را با مادر او هم انجام می‌دهد. طبق تصاویر، افراد حاضر و مالک فروشگاه با فرد حمله‌کننده درگیر می‌شوند و او را از مغازه بیرون می‌کنند.

تصاویر جدید منتشر‌شده در فضای مجازی هم حاکی از آن است که فروشگاه لبنیات که روز گذشته محل حمله آمر به‌معروف به مادر و دختر بوده، شبانه پلمب شده است و به گفته کاربران در شبکه‌های مجازی، حالا باید منتظر انتشار فیلم اعتراف اجباری، عذرخواهی و پشیمانی دختر بی‌حجاب و تلاش برای خاتمه دادن به این ماجرا بود.

دور جدید برخورد با زنان، پس از انتشار بیانیه وزارت کشور که خود را حامی آمران به‌معروف و آتش به اختیار معرفی کرد و سخنان نماینده ولی‌فقیه در خراسان و پدر همسر ابراهیم رئیسی در‌خصوص فراخوان حامیان نظام برای برخورد با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری، با واکنش جامعه مواجه شده است.

دراین‌بین، کانال دیده‌بان انقلاب نزدیک به جریان اصول‌گرا در ایران با انتشار مطلبی ضمن دفاع از اقدام صورت‌گرفته در شاندیز، فرد «آمر معروف با سطل ماست» را تشویق به کتک زدن زنان با چوب کرده است.

این در حالی است که حمید رسایی، نماینده سابق اصول‌گرا، پیش‌تر گفته بود دلیلی بر اینکه درگیری در فیلم مذکور به‌خاطر بی‌حجابی بوده است وجود ندارد و ادعا کرد نشانه‌ای مبنی بر آنکه فرد موردنظر بسیجی یا آمر به معروف باشد نیست.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شهرستان طرقبه و شاندیز هم، صبح روز ۱۲ فروردین، در‌خصوص حمله به مادر و دختر در این شهر تصریح کرد این ستاد با برخورد رخ‌داده مخالف است. او گفت طبق نظر رهبر جمهوری اسلامی وظیفه آمر به معروف فقط تذکر لسانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم گفته است اگر قوه قضاییه تا ۱۴ فروردین راهکارهای لازم برای «خلاء‌های قانونی در بحث ایجابی و یا سلبی حجاب» ارائه ندهد، طرح نمایندگان در این مورد در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

او گفته در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد «عفاف و حجاب» که روز ۲۳ اسفند ماه سال گذشته در مجلس قرائت شد، از قوه قضاییه خواسته شد تا ظرف سه هفته راهکارهایی در این مورد ارائه دهد. این مهلت روز ۱۴ فروردین به اتمام می‌رسد.

این مطالب در حالی مطرح شده‌اند که نماینده ولی‌فقیه در شهر رفسنجان استان کرمان نیز امروز ضمن تهدید مسئولان در اظهاراتی ادعا کرده است درصورتی‌که درباره بی‌حجابی اقدامی نشود، مکان‌های تاریخی و گردشگری را پلمب می‌کنند.

عسگری، امام‌جمعه شهر رفسنجان، تاکید کرده است اگر مسئولان و مدیران عرضه و انگیزه و غیرت دینی درباره مسائل ندارند، مطمئن باشند با آن‌ها برخورد می‌شود. او تصریح کرد نباید اجازه بدهیم هر کسی هرگونه خواست رفتار هنجارشکنانه داشته باشد.

مقام‌های سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی از روز نخست فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲، با انتشار بیانیه‌های شدیدالحن حامیان خود را به آتش به‌ اختیاری علیه شهروندانی که با حجاب اجباری در معابر عمومی مخالفت می‌کنند تشویق کرده‌اند. همچنین در طول دو هفته گذشته تصاویر بسیار زیادی از خشونت علیه زنان در نقاط مختلف ایران به نام امر به‌معروف و نهی‌ازمنکر منتشر شده است.

مهسا امینی، دختری که برای سفر با خانواده به تهران آمده بود، در شهریور ۱۴۰۱ به دست عوامل گشت ارشاد در حضور برادرش بازداشت شد و در‌اثر خشونت حین بازداشت جانش را در بیمارستان از دست داد.

قتل مهسا امینی مقدمه آغاز دامنه‌دارترین اعتراض‌های مردمی در ایران به مدت بیش از شش ماه در مخالفت با حجاب اجباری و با شعار «زن، زندگی، آزادی» شد.

طبق گزارش‌های منتشر شده در جریان خیزش مردم ایران بیش از ۶۰۰ نفر کشته و چند هزار نفر مجروح شدند و همچنین ده‌ها هزار نفر در نقاط مختلف ایران ربوده و بازداشت شدند.

حالا در آستانه آغاز فصل گرم در ایران، حامیان رهبر جمهوری اسلامی دوباره با سر‌دادن شعارهای تند به‌دنبال محدود کردن و برخورد با زنان و دختران در ایران‌اند.