اخراج هفت استاد دانشگاه هنر تهران به‌دلیل حمایت از خیزش سراسری

شماری از دانشجویان و استادان دانشکده مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران می‌گویند تا زمان رفع ممنوع‌التحصیلی و ممنوع‌التدریسی دوستان و همکارانشان، در کلاس‌ها حاضر نمی‌شوند

اعتراضات دانشجویی در ایران - 

شورای صنفی دانشجویان

دانشجویان رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران خبر داده‌اند که هفت استاد مجسمه‌سازی در این دانشگاه، به‌دلیل حمایت از اعتراضات دانشجویی و مردمی علیه جمهوری اسلامی، از تدریس در دانشگاه محروم شده‌اند و نامه اخراجشان صادر شده است.

کوروش گلناری، حمید شانس، محمدحسین عماد، بیژن غنچه‌پور، رسول اکبرلو، پویا آریان‌پور و ایمان افسریان، از هنرمندان برجسته مجسمه‌سازی ایران‌اند که از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ از ادامه حضور و تدریس در دانشگاه هنر تهران محروم شده‌اند. کوروش گلناری، مدیر گروه مجمسه‌سازی دانشگاه هنر تهران است.

در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی که از شهریور سال گذشته آغاز شد، دانشگاه‌های ایران یکی از اصلی‌ترین کانون‌های اعتراضات بودند و بسیاری از دانشجویان و استادان در جریان همین اعتراضات بازداشت شدند، یا محدودیت‌هایی برای تحصیل و تدریس آنان به وجود آمد.

دانشجویان مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران حالا در اقدام گروهی اعلام کرده‌اند تا زمانی که استادان و دانشجویان این دانشگاه، بازداشت یا ممنوع‌الورود و ممنوع‌التدریس باشند، بر سر کلاس‌ها حاضر نخواهند شد.

تعدادی از استادان رشته مجسمه‌سازی در دانشگاه هنر نیز با انتشار بیانیه‌ای از همکاران اخراج‌شده خود حمایت و از حضور در کلاس‌ها خودداری کرده‌اند.

تعداد کل استادان تعلیقی و محروم از تدریس دانشگاه هنر تهران، از آغاز خیزش سراسری تاکنون، به دست‌کم ۲۰ نفر رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوروش گلناری، مدیر گروه مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران، در حکمی که تصویر آن را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، به اتهام «تلاش در جهت اخلال در روند آموزشی» این دانشگاه به مدت یک‌ ترم از نیم‌سال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ یعنی ترم جاری، از کلیه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تعلیق شده است.

اوایل بهمن‌ماه سال جاری نیز محمد خدادادی مترجم‌زاده، مدیر دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، با حکم محمدرضا حسنایی، رئیس دانشگاه هنر تهران و به‌اتهام حمایت از اعتراضات دانشجویی، از ریاست دانشکده برکنار شده بود.

دانشجویان رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران می‌گویند موج برکناری و محرومیت استادان برجسته مجسمه‌سازی این دانشگاه، به‌دنبال اجرای اثر هنری «۲۴ قبر» با ابتکار دانشجویان این رشته در روز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ آغاز شد. در این روز دانشجویان مجسمه‌سازی، با مشارکت دانشجویان بقیه رشته‌ها، ۲۴ قبر را به نشانه کشتار و سرکوب ۲۴ ساعته معترضان، در صحن دانشگاه هنر تهران اجرا کردند.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از اخراج یا تعلیق استادان دانشگاه در سراسر ایران، به‌دلیل همراهی با دانشجویان معترض منتشر شده است، امری که برخی فعالان دانشجویی از آن به‌عنوان «پاک‌سازی دانشگاه‌ها» نام برده‌اند.

به‌عنوان نمونه در بهمن‌ماه سال گذشته، ۱۲۰ تن از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه هنر تهران با انتشار نامه‌ای سرگشاده به احکام تعلیق استادان این دانشگاه اعتراض کردند. این نامه که خطاب به ریاست دانشگاه هنر نوشته شده بود، از امیر مازیار و کوروش گلناری، اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه نام برد که در روزهای قبل از آن تعلیق شده بودند.

همچنین شورای صنفی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری ششم بهمن سال گذشته، در نامه‌ای خطاب به رئیس این دانشگاه، حکم تعلیق حسن باقری‌نیا را «ناعادلانه» عنوان کرد. هم‌زمان، شورای صنفی دانشگاه‌های کشور نیز از اخراج امیر نیک‌پی، استاد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه بهشتی، خبر داد.