حمله به دانشجویان و تداوم اعتراض‌ها در دانشگاه

روز دوشنبه به دو خوابگاه در اصفهان، یک خوابگاه در تبریز و یک دانشگاه در اردبیل حمله شد

حملات به خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها پس از حملات سریالی به مدارس در حال افزایش است. هم زمان با این اتفاق، اعترا‌ض‌های دانشجویی به مسائل صنفی و همچنین مسمومیت سریالی دانش‌آموزان نیز ادامه دارد.

روز دوشنبه سه مورد حمله به دانشجویان ثبت شد. ابتدا دانشجویان از حمله به دانشگاه محقق اردبیلی خبر دادند. دانشکده علوم پایه دانشگاه محقق اردبیلی پیش از ظهر دوشنبه هدف حمله شیمیایی قرار گرفت که به مسمومیت برخی از دانشجویان منجر شد.

به گفته شاهدان عینی هم‌زمان با این حمله شیمیایی، برق مجموعه قطع و سیستم تهویه خاموش شد. پس از آن مسئولان دانشگاه اعلام کردند که یک دستگاه در آزمایشگاه شیمی آلی بخار کرده است و حمله شیمیایی در کار نیست؛ در همان حال خبر رسید که دانشجویان در سلف دانشگاه هم مسموم شده‌اند. پس از این اتفاق، خوابگاه‎‌های این دانشگاه تخلیه و اعلام شد که آموزش مجازی خواهد شد. با این حال روابط عمومی این دانشگاه خبر مسمومیت دانشجویان و حمله شیمیایی به این دانشگاه را از اساس کذب دانست.

خوابگاه دخترانه شهدای دانشگاه تبریز نیز ظهر دوشنبه ۱۵ اسفند با حمله روبرو شد. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، این حمله به مسمومیت هفت تن از دانشجویان و دو نفر از کارکنان خوابگاه منجر شد. افرادی که دچار مسمومیت شده بودند، با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.

گفته می‌شود سرپرست خوابگاه با تکذیب حمله شیمیایی دلیل حضور آمبولانس را مسمومیت غذایی دو نفر در سلف عنوان کرداما علاوه بر آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس نیز تا ساعت ۷ عصر در محل حضور داشتند.

دوشنبه شب به دو خوابگاه دانشجویی در اصفهان نیز حمله صورت گرفت. به گزارش کانال تلگرامی دانشجویان متحد، دو خوابگاه دخترانه کرمانی و میلاد که دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در آن سکونت دارند، هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند.

دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها حوالی ساعت ۲۳ شامگاه دوشنبه پانزدهم اسفند با احساس بوی بد در فضای خوابگاه‌هایشان با علائمی چون تهوع، استفراغ و سرگیجه مواجه شدند. پس از این اتفاق، دستور تخلیه خوابگاه صادر شد و آمبولانس‌ها به محل اعزام شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های دانشجویی به حملات در دانشگاه‌ها و مدارس نیز همچنان ادامه دارد. دانشجویان دانشگاه بهشتی پوسترهایی را طراحی کردند و در اعتراض به مسمویت‌های سریالی در مدارس عمدتا دخترانه آن را در محیط دانشگاه به دیوارها چسباندند. روی یکی از این پوسترها نوشته شده بود: «باز آمد بوی گاز مدرسه، بوی وحشت راه مدرسه»

آن‌ها بر پوستری دیگر، با اشاره به شعار معروف روح‌الله خمینی نوشتند: «گاز را مجانی می‌کنیم، ما شما را به مقام مسمومیت می‌رسانیم.»

روز دوشنبه یک نمایش اعتراضی نیز در این دانشگاه برگزار شد و دانشجویان برای بازسازی صحنه وقوع یک حمله شیمیایی، مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه بهشتی بر زمین دراز کشیدند و پلاکاردهایی با شعارهای «نمی‌توانم نفس بکشم» و «صدای دانش‌آموزان باشیم» در دست گرفتند.

تداوم اعتراض‌های صنفی دانشجویان

با وجود شروع ترم جدید هنوز هم احکام تعلیقی بسیاری برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف صادر می‌شود. در همین راستا، فائزه عبدی‌پور، فعال دانشجویی، از دو ترم محرومیت از تحصیل خود خبر داد. او دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه مازندران است که در شورای کمیته انضباطی این دانشگاه به دو ترم تعلیق از تحصیل با درج کتبی در پرونده و امضای تعهدنامه محکوم شده است. بر اساس اعلام دانشگاه، این دانشجو اجازه ندارد به دانشگاه مازندران وارد شود.

هم‌زمان با ادامه فشارهای امنیتی مانند تداوم بازداشت‌ها، صدور احکام قضایی و تعلیق دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف، اعتراض‌های صنفی دانشجویان نیز در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به تفکیک جنسیتی در کتابخانه مرکزی این دانشگاه هم تجمع اعتراضی برگزار کردند. مسئولان این دانشگاه روز ۱۳ اسفند، با نصب بنری در فضای کتابخانه، از تفکیک جنسیتی کتابخانه خبر دادند. پس از آن دانشجویان با برگزاری تجمع اعتراضی به این اقدام دانشگاه اعتراض کردند. دانشجویان با پلاکاردهایی که روی آن‌ها شعارهایی از جمله «دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن»، «ما در مقابل آپارتاید جنسیتی می‌ایستیم»، «استفاده از فضای کتابخانه حق همه ما است» و «دانشجو تهدید بشه، دانشگاه تحریم می‌شه» نوشته شده بود، در این تجمع حاضر شدند و در حلقه‌هایی، دور تنها میز باقی‌مانده‌ در کتابخانه بست‌ نشستند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، مسئولان دانشگاه در واکنش به این تجمع اعتراضی، به جای پاسخگویی به سوالات دانشجویان، با پرسیدن اسم و مشخصات سعی در شناسایی افراد داشتند که با واکنش دانشجویان مواجه شدند. مسئولان ابتدا درخواست کردند نماینده‌ای از دانشجویان با آن‌ها صحبت کند اما با توجه به اینکه شورای صنفی در این دانشگاه فعالیت نمی‌کند، دانشجویان معترض نماینده‌ای رسمی برای پیگیری مطالبات صنفی خود معرفی نکردند. مسئولان دانشگاه نیز از حضور در جمع دانشجویان و گفت‌وگو با آن‌ها خودداری کردند.

بر اساس این گزارش، پس از اصرار دانشجویان، مسئولان کتابخانه حاضر شدند دلایل این تصمیم را توضیح دهد اما دلایلی که این افراد برای تبدیل فضای اشتراکی کتابخانه به نمایشگاه و به تبع آن، تفکیک جنسیتی می‌آوردند، هماهنگ نبودند و با توجیهاتی چون «ناامن بودن محیط در صورت وقوع زلزله»، «چکه کردن سقف کتابخانه» و «شوخی‌های نابهنجار دانشجویان در آن فضا» سعی در اقناع دانشجویان داشتند.