نیکی هیلی، دولت بایدن را به‌دلیل خروج «فاجعه‌بار» از افغانستان «مایه شرمساری» خواند

«هیچ کس در کاخ سفید یا پنتاگون به‌دلیل خروج فاجعه‌بار از افغانستان از کار برکنار نشده است»

نیروهای آمریکایی در حال جابه‌جا کردن شهروندان افغان در هواپیمای نظامی حین خروج از افغانستان پس از سلطه طالبان - KYLIE BARROW / US AIR FORCE / AFP

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، در توییتی از بی‌تفاوتی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در‌مورد خروج ایالات متحده از افغانستان و فاجعه‌ای که به دنبال آن رخ داد، انتقاد کرد و نوشت: «این دولت مایه شرمساری است.» لوید آستین دو روز پیش در نشست مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که از خروج ایالات متحده از افغانستان پشیمان نیست.

نیکی هیلی با انتقاد از خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان نوشت که «هیچ‌کس در کاخ سفید یا پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به‌دلیل خروج فاجعه‌بار از افغانستان (از کار) برکنار نشده است.» او این برخورد دولت آمریکا را مصداق پاسخگو نبودن مطلق نامید و آن را مایه شرمساری خواند. 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه نهم فروردین، در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به پرسشی در‌مورد عقب‌نشینی در افغانستان گفت: «من از تصمیم رئیس‌جمهوری حمایت می کنم» و زمانی که یکی از نمایندگان موضوع کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی را در بمب‌گذاری فرودگاه کابل هنگام خروج از افغانستان مطرح کرد، وزیر دفاع با صراحت گفت: «من هیچ پشیمانی ندارم.»

این اظهارات وزیر دفاع، واکنش‌های تند نمایندگان جمهوری‌خواه را در‌پی داشت. در حالی که عوامل دولت بایدن از‌جمله وزیر دفاع و وزیر خارجه تلاش می‌کنند از پاسخگویی در‌مورد خروج تنش‌زای آمریکا از افغانستان طفره بروند، نمایندگان جمهوری‌خواه از طریق کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، پرونده تحقیقات را در‌این‌باره باز کرده‌اند. 

در حالی که قرار بود به دستور جو بایدن، سربازان آمریکایی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ در بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در نیویورک، افغانستان را ترک کنند، اما هجوم طالبان و شدت جنگ سبب شد که دولت اشرف غنی به‌طور ناگهانی در افغانستان سقوط کند و نیروهای آمریکایی نیز طرح خروج زودهنگام را عملی کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای آمریکایی در مدت دو هفته حدود ۱۲۰هزار غیرنظامی را نیز با خود از فرودگاه کابل خارج کردند. این کار سبب شد که صدها هزار نفر برای خارج شدن از افغانستان به فرودگاه کابل هجوم بیاورند و در این بین یک بمب‌گذار انتحاری خودش را در میان جمعیت منفجر کرد که سبب کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و دست‌کم ۱۷۰ غیرنظامی افغان شد. 

کشته شدن سربازان آمریکایی که برای تسهیل روند خروج در فرودگاه کابل کار می‌کردند، سبب شد که سیاستمداران آمریکایی خروج آمریکا از افغانستان را «فاجعه‌بار و شرم‌آور» توصیف کنند.

نمایندگان مجلس در نشست روز چهارشنبه نیز این موضوع را مطرح کردند و از لوید آستین پرسیده شد که آیا کسی در وزارت دفاع به‌دلیل عقب‌نشینی «مرگبار، ناموفق و شرم‌آور» پاسخگو بوده است یا خیر و او با گفتن این‌که «سربازان ما ۱۲۴ هزار نفر را از آن فرودگاه تخلیه کردند.» از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت.

اما نمایندگان بازهم از او پرسیدند که آیا کسی در‌مورد آنچه در افغانستان اتفاق افتاده پاسخگو بوده است؟ وزیر دفاع پاسخ داد: «تا آنجا که می‌دانم، خیر.» 

وزارت دفاع آمریکا نه‌تنها در قبال کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی، بلکه در‌مورد کشته شدن ۱۰ عضو یک خانواده افغان، ازجمله هفت کودک به‌وسیله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در روزهای خروج از افغانستان نیز اظهار پشیمانی نکرد. وزارت دفاع پس از آن که پذیرفت که بمباران یک خانه به ظن این‌که افراد داعش در آن‌جا اقامت دارند، اشتباه بوده است، اعلام کرد که هیچ‌کس به‌خاطر این اشتباه تنبیه نخواهد شد.

بیشتر از جهان