پرونده خروج ایالات متحده از افغانستان در کنگره آمریکا؛ بلینکن احضار شد

جمهوری خواهان کنگره به شیوه خروج آمریکا از افغانستان انتقاد دارند

مایک مک‌کال برای نخستین بار آنتونی بلینکن را به کنگره احضار کرد - STEFANI REYNOLDS / POOL / AFP

به نظر می‌رسد تنش‌ها میان وزارت خارجه و کنگره آمریکا که در کنترل اکثریت جمهوری‌خواه است، به مراحل حساس رسیده است. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، آخر وقت روز دوشنبه، احضاریه‌ای برای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، فرستاد و از او خواست هرچه زودتر نامه‌ کارمندان سفارت آمریکا در کابل را که از طریق کانال ویژه بیان مخالفت [کانالی محرمانه برای ارسال انتقادهای مستقیم کارمندان به مدیر یک وزارتخانه] در تاریخ ۱۳ ژوییه ۲۰۲۱ برای وزیر خارجه آمریکا فرستاده شد، به مجلس نمایندگان ارائه کند.

کارمندان سفارت آمریکا در کابل از طریق این کانال درخواست کرده بودند سفارتخانه هرچه زودتر تخلیه شود، زیرا سقوط کابل را حتمی می‌دانستند. به گزارش وال استریت ژورنال، مایکل مک‌کال خاطرنشان کرد که کمیته روابط خارجی کنگره ابتدا «با حسن نیت» تلاش کرد تا به این نامه دسترسی پیدا کند اما وزیر خارجه آمریکا از ارائه آن به کمیته روابط خارجی سر باز زد. در نتیجه او برای اولین بار احضاریه‌ای برای وزیر خارجه فرستاد.

از سوی دیگر،‌ وزارت خارجه آمریکا هم شیوه‌ای را که کمیته روبط خارجی در پیش گرفته است، درست نمی‌داند. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه به ارائه اطلاعات درباره روند خروج آمریکا از افغانستان متعهد است و نهایت همکاری را با کنگره دارد. به گفته او، «بلینکن تعهد خود به همکاری با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برای ارائه اطلاعات موردنیاز را در حالی که مسئولیتش برای حفاظت از یکپارچگی کانال ابراز مخالفت وزارتخانه را حفظ می‌کند، به وضوح اعلام کرده است».

پاتل همچنین گفت که کمیته روابط خارجی مجلس به جای اینکه منتظر اطلاعات درخواستی باشد، تصمیم گرفت برای وزیر خارجه احضاریه بفرستد. با این حال سخنگوی وزیر خارجه باز هم در مورد ارائه نامه ارسالی از طریق کانال ویژه ابراز مخالفت به کمیته روابط خارجی مجلس، با ابهام حرف زد و مشخص نکرد آیا وزارت خارجه این نامه را ارائه خواهد کرد یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند خروج و انتقال کارمندان سفارت و هم‌پیمانان افغان دولت آمریکا در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان آن‌طور که باید پیش نرفت و سرعت عمل طالبان در ساقط کردن شهرهای افغانستان یکی پس از دیگری فراتر از تصور دولتمردان آمریکایی بود. در نتیجه، دولت آمریکا ناگزیر شد در یک عملیات اضطراری و در عرض ۱۵ روز، ۱۲۰ هزار شهروند افغانستان را که همکاران نیروهای آمریکایی بودند، از کابل خارج کند؛ اما بعدها معلوم شد تعداد زیادی از این افراد هیچ‌گاه با نیروها و سازمان‌های آمریکایی همکاری نداشته‌اند.

از سوی دیگر، روند تخلیه افغان‌ها از فرودگاه کابل هم سرانجام خوشی نداشت و دو انفجار انتحاری در ۲۷ اوت، ده‌ها تن را در شلوغی‌های اطراف فرودگاه کابل به خاک‌وخون کشید. در این حادثه، علاوه بر کشته شدن بیش از ۱۰۰ شهروند افغانستان، ۱۳ سرباز آمریکایی نیز جان خود را از دست دادند که بزرگ‌ترین تلفات آمریکایی‌ها در یک روز در افغانستان بود.

مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است، به عملکرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، در روند خروج از افغانستان انتقاد دارد. مایکل مک‌کال، سناتور تگزاس که رئیس کمیته روابط خارجی نیز هست، روز دوشنبه گفت: مردم آمریکا باید بدانند فاجعه انفجار فرودگاه کابل چگونه رخ داد و چرا ۱۳ نظامی آمریکایی جان خود را از دست دادند؟ ما از وزارت خارجه انتظار داریم از قانون پیروی کند و با حسن نیت از این احضاریه تبعیت کند.

مک‌کال از روند کند اجرای کارها در وزارت خارجه هم گلایه کرد و گفت این وزارتخانه تا سوم مارس تنها دو مدرک کوچک در مورد این روند ارائه کرده است و از ۲۱۸ صفحه اطلاعات ارائه‌شده، ۸۸ صفحه نسخه قبلا محرمانه گزارش نهایی گروه مطالعات افغانستان است؛ سندی که ۳ فوریه ۲۰۲۱ برای عموم منتشر شد. همچنین به گفته مک‌کال، وزارت خارجه یک مدرک دیگر در ۱۸ صفحه شامل مطالب غیرمحرمانه ارائه داده است.

با وجود اینکه وزارت خارجه آمریکا در تلاش است نامه کارمندان سفارت آمریکا در کابل به وزیر خارجه در ژوییه ۲۰۲۱ را پنهان نگه دارد، مجلس نمایندگان مصر است این نامه را به هر نحو ممکن، به دست آورد تا مشخص شود درخواست کارمندان سفارت چه بوده و آیا دولت بایدن به این درخواست‌ها توجهی نشان داده است یا خیر.

بیشتر از جهان