مصر به گردشگران ایرانی روادید می‌دهد

مصر اعلام کرد ایرانیانی که با تور سفر کنند به زودی هنگام ورود به جنوب شبه‌جزیره سینا روادید دریافت خواهند کرد

اهرام ثلاثه‌ی مصر ـ Amir MAKAR / AFP

مصر به زودی به ایرانیانی که با تور سفر می‌کنند، اجازه خواهد داد که هنگام ورود به جنوب شبه‌جزیره سینا، روادید دریافت کنند. مقام‌های وزارت گردشگری مصر ضمن اعلام این خبر، گفتند که قصد دارند در سایر نقاط کشور نیز صدور روادید را برای شهروندان ایران گسترش دهند.

این تصمیم، بخشی از سلسله سیاست‌های جدید مصر است که دوشنبه، ۲۷ مارس (۷ فروردین)، اعلام شد و هدف‌ آن‌ها سهولت دسترسی به ویزا و افزایش درآمد گردشگری است. مصر از چندی پیش با کمبود شدید ارز خارجی روبه‌رو بوده و به معضلات اقتصادی دچار است. در عین حال، اخیرا گام‌هایی برای بهبود روابط بین کشورهای مختلف در منطقه برداشته شد که مهم‌ترین آن‌ها، حرکت جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به سوی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بود. قاهره همچنین روابط خود را با قطر و ترکیه نیز که چندین سال مخالفان اصلی آن در منطقه بودند، ترمیم کرده است. وزارت گردشگری مصر اعلام کرد که شهروندان ترکیه نیز دسترسی گسترده‌تری به «روادید هنگام ورود» خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله قوانین جدید دیگری که در مورد روادید مصری اعلام شده، ویزای پنج‌ساله و چندبار ورود است که ۷۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر، به خبرگزاری رویترز گفت که هدف از تعیین این ویزا، جلب سرمایه‌گذاران و صاحبان املاک است.

احمد عیسی در مورد صدور روادید هنگام ورود برای ایرانیان گفت: «در گام نخست، تجربه ورود آن‌ها به جنوب سینا را بررسی خواهیم کرد و پس از آن تصمیم می‌گیریم که در سایر نقاط هم اجازه آن صادر شود یا خیر.»

بندر شرم‌الشیخ که به مجتمع‌های تفریحی و هتل‌های ساحلی خود شهرت دارد، مهم‌ترین جاذبه جنوب صحرای سینا است.

در پی انقلاب ۵۷، روابط دیپلماتیک مصر و ایران قطع شد و قاهره تحت ریاست ‌جمهوری انور سادات، به محمدرضا شاه پهلوی و خانواده‌اش پناه داد. امروز نیز آرامگاه پادشاه فقید ایران در مسجد رفاعی همین شهر است و احتمالا از جاذبه‌های گردشگری برای ایرانیانی باشد که به قاهره می‌روند. روابط دیپلماتیک دو کشور از آن پس هرگز برقرار نشده است؛ هرچند، جمهوری اسلامی ایران دفتر حفاظت منافع بزرگی در قاهره دارد و همواره سطحی از تماس‌ها را حفظ کرده است.

مصر گفته است که از این پس به گردشگران چینی و هندی‌های مقیم کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم روادید هنگام ورود خواهد داد. احمد عیسی گفت که مرحله اساسی موارد جدید صدور روادید تایید شده است و همه آن‌ها به زودی عملیاتی می‌شوند.

بیشتر از جهان