بیست کشور برتر در گردشگری پایدار

این کشورها همگی در اروپا قرار دارند و در میان آن‌ها نام اسلواکی، فرانسه، ایسلند و لتونی هم به چشم می‌خورد

مسافرت پایدار در سال‌های اخیر در صدر دستورکار گردشگری قرار گرفته است - Glyn KIRK / AFP

سوئد در یک رتبه‌بندی جدید از پایدارترین کشورهای جهان از لحاظ مسافرت، در صدر قرار گرفت. 

در جدول برترین کشورهای مقصد سفر پایدار که موسسه یورومونیتور تهیه کرده بود بعد از این کشور منطقه اسکاندیناوی نیز فنلاند (جایگاه دوم) و اتریش (سوم) قرار دارند. 

استونی و نروژ نیز پنج صدرنشین این جدول را تکمیل می‌کنند. 

۲۰ صدرنشین این جدول همگی در اروپا قرار دارند و در میان آن‌ها نام اسلواکی، فرانسه، ایسلند و لتونی هم به چشم می‌خورد. 

در این شاخص که ۹۹ کشور جهان را رده‌بندی کرده است، هفت جنبه گردشگری پایدار تجریه و تحلیلی شده اند، از جمله ابعاد ترابری و هتلداری پاک در هر کشور، و پایداری اجتماعی و زیست‌محیطی آن.

سوئد زادگاه جنبش «شرم بر هواپیمایی» (فلایگزکام) و کنشگر اقلیمی گرتا تونبرگ است و به لطف تمرکز بر گردشگری یاریگر محیط‌زیست، جامعه و اقتصاد و همچنین رعایت اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (اس‌دی‌جی) در صدر قرار گرفته است. 

یورومونیتور گفت: «دولت چارچوبی حیاتی برای موفقیت سوئد در دستیابی به ۱۷ هدف پایدار سازمان ملل ایجاد کرد، به‌ویژه در زمینه اقدام در زمینه اقلیم، حفظ تنوع زیستی در شمالگان، و حرکت به سوی اقتصاد تجدیدپذیر عاری از آلایندگی کربنی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد با تمرکز بر تدوین راهبرد گردشگری پایدار در حال ترویج گردشگری روستایی و منطقه‌ای در شهرهای اصلی است و همچنین از زیرساخت و ترابری کارآمدی بهره‌مند است و برای همدلی با جنبش «شرم بر هواپیمایی» نیز به جانشین‌های مسافرت هوایی کمک کرده است. 

در زمینه فراهم‌سازی اقامتگاه‌های پایدار نیز سوئد سرمشق است و طراحی و معماری زیست‌محیطی نوردیک را مطرح کرده است و برنده جایزه شده است. 

غیر از کشورهای اروپایی در میان صدرنشینان می‌توان از بولیوی (جایگاه ۲۲)، نیوزلند (۲۳) و کانادا (۲۴) نام برد. بریتانیا در این رتبه‌بندی با افول بیشتری در جایگاه ۴۴ قرار گرفت. در انتهای جدول هم پاکستان، هند و موریس قرار دارند که کمترین پایداری مسافرتی را دارند. 

مسافرت‌هایی که از نظر زیست‌محیطی پایدار باشند در سال‌های اخیر در اولویت صنعت گردشگری جای گرفته‌اند. اما تنها ۵۵ درصد از شرکت‌های مسافرتی برخی از انواع راهبردهای لازم برای پایداری زیست‌محیطی را به اجرا گذاشته‌اند.

طبق پیش‌بینی این شرکت تحقیقاتی در آستانه رفع محدودیت‌های مسافرتی در جهان و از سرگیری گردشگری جهانی «آگاهی مصرف‌کنندگان، شرکت‌ها و دولت‌ها» برای اولویت‌بندی براساس «مقصد، مردم و سود» رو به افزایش است. 

همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های مسافرتی پیامد آن گردشگری جهانی را از نفس انداخته است به طوری که در سال ۲۰۲۰ طبق اعلام سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی شمار مسافران هوایی ۶۰ درصد افت داشت و مسافرت هوایی دچار چنان افتی شد که از سال ۲۰۰۳ به بعد سابقه نداشت. 

۲۰  کشور برتر گردشگری پایدار

سوئد

فنلاند

اتریش

استونی

نروژ

اسلواکی

ایسلند

لتونی

فرانسه

اسلوونی

سوییس

لیتوانی

کرواسی

جمهوری چک

ایرلند

آلمان

بلژیک

دانمارک

هلند

پرتغال

© The Independent

بیشتر از سفر