شهبانو فرح پهلوی: مصر خانه دوم ما است

«انور سادات با اثبات وفاداری به دوستش، انسانیت و نجابت را ورای مصالح سیاسی قرار داد»

شهبانو می‌گوید شجاعت، حسن نیت و مهربانی انور سادات و جهان سادات برای همیشه در قلب او حک شده است-PRESIDENCY / AFP

در چهلمین سال درگذشت محمدرضا شاه پهلوی، شهبانو فرح پهلوی در پیامی خطاب به «دوستان عزیز مصری» نوشت که مصر را خانه دوم خود می‌داند و متأسف است که او و بسیاری از هم‌میهنان ایرانی به دلیل شیوع کرونا قادر به حضور در مراسم یادبود پادشاه فقید نشده‌اند.

شهبانو در این پیام، به نخستین رو خروج شاه از کشور در ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ اشاره کرده و می‌گوید: «وقتی در روز ۱۶ ژانویه ۱۹۷۹ از ایران خارج شدم، نخستین تماس تلفنی را از «اسوان» دریافت کردیم و در آنجا انور سادات، رئیس‌جمهور فقید و خانم جهان سادات به گرمی از ما استقبال کردند.»

محمدرضا شاه پس از ترک کشور و درحالی‌که درگیر بیماری سرطان بود، در کشورهای مصر، آمریکا، مکزیک و پاناما به سر برد. بسیاری از کشورها به امید تنظیم معادلات سیاسی و حفظ روابط اقتصادی با انقلابیونی که بر کشور حاکم شده بودند از پذیرفتن محمدرضا شاه و پیگیری درمان او سرباز زدند. در این میان، کشور مصر و رئیس‌جمهور آن در طول این مدت همواره به گرمی از شاه و شهبانو استقبال می‌کردند.

شهبانو در این پیام آن دوران را چنین توصیف می‌کند: «پس از اقامتی کوتاه در کشور زیبای شما، من و همسرم راهی سفری طولانی و جانکاه برای یافتن مأمن و مأوایی بودیم و بیش از آن در جستجوی یافتن مکانی بودیم که اعلی‌حضرت بتواند درمان مورد نیازش را پی بگیرد.»

یکی از دشوارترین بخش‌های این سفر، اقامت محمدرضا شاه در پاناما بود چراکه دولت این کشور علاوه بر وضع محدودیت‌های بسیار، با انقلابیون حاکم بر سر استرداد شاه وارد مذاکره شده بود.

شهبانو می‌گوید: «درحالی‌که در کشور پاناما مشخص شده بود که شوهرم نیاز به جراحی فوری دارد اما او حاضر نبود در وضعیت ناامن و مبهم آن کشور تن به جراحی بدهد. به همین دلیل ما به دنبال جایی بودیم که بتواند خدمات مناسب پزشکی را برای اعلی‌حضرت ارائه کند.»

در ادامه ماجرای بازگشت مجدد محمدرضا شاه و شهبانو به مصر شرح داده شده است: «در اوج اضطراب و آشفتگی با دوستم جهان سادات تماس گرفتم و وضعیت ناگوارمان را شرح دادم. او گفت که موضوع را با رئیس‌جمهور سادات مطرح می‌کند. خانم سادات اندک‌زمانی بعد تماس گرفت و گفت: به مصر بیایید.»

شهبانو می‌گوید این شجاعت، حسن نیت و مهربانی برای همیشه در قلب او حک شده است.

او همچنین انور سادات را فردی توصیف کرده که با «اثبات وفاداری به دوستش، انسانیت و نجابت را ورای مصالح سیاسی قرار داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهبانو گفت که او، خانواده‌اش و بسیاری از مردم ایران برای همیشه از مردم کشور بزرگ شما سپاسگزارند.

در انتهای این پیام، شهبانو اعلام می‌کند که «بی‌صبرانه منتظر روزی است که با برداشتن محدودیت‌های سفر بار دیگر در کشوری پا بگذارد که خانه دوم او است.»

محمدرضا شاه پهلوی در روز پنجم مرداد ۱۳۵۹ در مصر درگذشت و پیکر او در مراسمی بزرگ با حضور انور سادات، ریچارد نیکسون و بسیاری از چهره‌های مشهور دنیای سیاست در مسجد الرفاعی به‌صورت امانی دفن شد.

بیشتر از