حدود ۷۰۰ خانواده در سیلاب‌های اخیر افغانستان آسیب دیدند

اوچا: روند کمک‌رسانی به دلیل کمبود بودجه با چالش مواجه شده است

 مردم سیل‌زده در شهرستان زارع استان بلخ- ATIF ARYAN / AFP

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) شامگاه سه‌شنبه هشتم فروردین (۲۸ مارس) در توییتی اعلام کرد در پی سیلاب‌های اخیر در افغانستان، به حدود ۶۴۵ خانواده در هفت استان مختلف این کشور خسارت وارد شده است. این دفتر از ویرانی بسیاری خانه‌ها در شهرستان زارع استان بلخ خبر داد و گفت که روند کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده ادامه دارد.

به گزارش اوچا، روز سه‌شنبه تنها در استان ارزگان، ۱۰۰ خانواده در نتیجه بارش شدید باران و جاری شدن سیل خانه‌هایشان را از دست داده‌اند. این دفتر اعلام کرد که روند کمک‌رسانی به این هفت استان سیل‌زده آغاز شده است.

اوچا در این توییت هشدار داد که کمبود بودجه روند کمک‌رسانی را با چالش مواجه کرده است. این دفتر، پیش از این نیز اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

در همین حال، وزارت مبارزه با حوادث طبیعی گروه طالبان روز یکشنبه ششم فروردین، از وقوع سیل در ۹ استان بلخ، زابل، فاریاب، ارزگان، نیمروز، ننگرهار، کنر، نورستان و لغمان  خبر داد و اعلام کرد که در نتیجه این سیلاب‌ها، هفت تن زخمی شده‌اند. طالبان همچنین اعلام کردند که در پی سیلاب‌های شدید، دست‌کم ۷۵۰ خانه در این استان‌ها به صورت کامل تخریب شده‌‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال اوچا شمار خانه‌های آسیب‌دیده را کمتر از ۷۰۰ باب اعلام کرد و گفت که برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان به حمایت مالی بیشتری نیاز دارد.

سازمان ملل متحد اواخر سال ۲۰۲۲ اعلام کرد برای تامین کمک‌های بشردوستانه برای ۲۸.۴ میلیون انسان نیازمند در افغانستان، به ۴.۶ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد که باید از طریق کشورها و سازمان‌های اهداکننده تامین شود. 

در هفته گذشته، تغییرات آب‌وهوایی شدید در افغانستان و بارش شدید باران و سرازیر شدن سیل، صدها خانواده را در نقاط مختلف این کشور متضرر کرد. تنها در شهرستان زارع استان بلخ در شمال افغانستان، تا روز جمعه تخریب ۳۰۰ خانه و تلف شدن صدها راس دام گزارش شده است. در همین حال، وقوع زلزله شدید در چند استان افغانستان از جمله کابل در هفته گذشته هم تخریب حدود ۹۰۰ خانه و کشته شدن دست‌کم سه تن را در پی داشت. 

این در حالی است که جدا از آسیب‌های طبیعی، مردم در افغانستان به دلیل فروپاشی اقتصادی و بیکاری روزافزون، در شرایط معیشتی بدی به سر می‌برند. نرخ بالای مواد غذایی، کمبود کار و درآمد و ناهماهنگی در توزیع کمک‌های بشردوستانه به دلیل دخالت طالبان در آن، سبب شده است میلیون‌ها نفر در افغانستان در تامین غذا و امکانات اولیه زندگی با مشکل مواجه شوند.

بیشتر از جهان