تغییرات آب‌وهوایی شدید در افغانستان تلفات جانی به جا گذاشت

در اثر این حوادث جوی، دست‌کم سه تن کشته و هفت تن زخمی شدند

بارش برف‌ بی‌موقع، بهار ۱۴۰۲؛ کشاورزان دایکندی می‌گویند در اثر این بارش‌ها، شکوفه‌ درختان میوه ریخته است- رسانه‌های اجتماعی

مقام‌های رژیم طالبان در کابل می‌گویند در پی بارش‌ برف و باران بی‌موقع و سرازیر شدن سیلاب در روزهای اخیر، سه نفر از جمله یک کودک جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر اعلام وزارت مبارزه با حوادث طبیعی امارت طالبان، بارش‌های شدید و سیلاب از ۹ استان بلخ، زابل، فاریاب، ارزگان، نیمروز، ننگرهار، کنر، نورستان و لغمان گزارش شده است که در پی آن، هفت تن هم زخمی شده‌اند.

شفیع‌الله رحیمی، سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان، روز شنبه به رسانه‌ها گفت که سیلاب و باران بیش از ۷۵۰خانه را به صورت کامل یا جزئی ویران کرده است. او در یک پیام ویدیویی که در توییتر وزارت مبارزه با حوادث طبیعی منتشر شد، اعلام کرد که به تمام زیرمجموعه‌های این وزارتخانه در استان‌های افغانستان دستور داده شده است کمک‌های لازم را برای مردم آسیب‌دیده فراهم کنند.

رحیمی از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده به افغانستان خواست وارد عمل شوند و به آسیب‌دیدگان در افغانستان کمک کنند.

با کاهش ناگهانی دما، برخی استان‌های افغانستان در شمال، شرق و جنوب بارش شدید باران و برف را شاهد بودند که به سرازیر شدن سیل نیز منجر شد. وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان می‌گوید شعب این وزارتخانه در استان‌ها کمک‌های اولیه از جمله پتو، چادر و موادغذایی میان آسیب‌دیدگان توزیع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از سیل و بارش‌های اخیر، وقوع یک زلزله شدید هم ویرانی‌هایی در افغانستان پدید آورد. این زمین‌لرزه شدید که هفته گذشته و در نخستین روز سال ۱۴۰۲ در شمال افغانستان رخ داد، ۱۰ کشته به جا گذاشت.

مقام‌های وزارت مبارزه با حوادث طبیعی می‌گویند در این زلزله ۶۰ تن زخمی شده‌اند و به بیش از ۸۰۰ خانه به صورت جزئی یا کلی آسیب وارد شد.

سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی روز شنبه گفت که در تعداد قربانیان زمین‌لرزه هفته گذشته تغییری رخ نداده است. 

سازمان هواشناسی افغانستان پیش‌تر درباره بارش‌ برف در افغانستان هشدار داده و گفته بود که تغییرات شدیدی حتی ممکن است خسارتی هم در پی داشته باشد. در حال حاضر، برخی مسیرهای مواصلاتی نیز به دلیل وقوع سیلاب و بارش سنگین برف بسته شده‌اند.

افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در مقابل حوادث طبیعی است و به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای مقابله با حوادث طبیعی، این بلایا پیوسته تلفات انسانی بالایی دارند و خسارات مالی هنگفتی روی دست مردم می‌گذارند.