وقوع سیلاب ۳۰۰ خانه را در بلخ ویران کرد

صدها راس دام در نتیجه سیلاب تلف شدند

وقوع سیلاب همه ساله در آستانه بهار در افغانستان به مردم آسیب وارد می‌کند-WAKIL KOHSAR / AFP

سرازیر شدن سیلاب در شهرستان زارع استان بلخ در شمال افغانستان، دست‌کم ۳۰۰ خانه را ویران کرد. آصف وزیری، سخنگوی پلیس طالبان در بلخ، روز جمعه ۴ فروردین، اطلاع داد که وقوع سیلاب سنگین در شهرستان زارع، ضمن ویران کردن و آسیب زدن به خانه‌ها، صد‌ها راس دام را نیز تلف کرده است.

تا‌کنون از تلفات و خسارات انسانی وقوع سیلاب در شهرستان زارع اطلاعی در دست نیست. آصف وزیری ادعا کرد که کارمندان نهادهای امدادرسان و اعضای گروه طالبان، برای کمک‌رسانی به ساکنان محل، به شهرستان زارع رفته‌اند. زارع از شهرستان‌های دورافتاده در بلخ است و بیشتر ساکنان آن به خدمات رفاهی دسترسی ندارند.

وقوع سیلاب همه ساله در آستانه بهار به مردم آسیب وارد می‌کند. سال گذشته وقوع سیلاب در استان‌های مختلف از‌جمله پروان، کاپیسا، بلخ، سرپل و شماری دیگر از استان‌ها، ضمن ویران کردن ده‌ها خانه، به مزارع و دام‌های مردم نیز آسیب رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه‌شنبه هفته گذشته، وقوع زلزله در افغانستان ۹۰۰ خانه را ویران کرد. اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) روز جمعه در گزارشی گفت زلزله در شش استان افغانستان ۹۰۰ خانه را ویران کرده است. به گفته اوچا، در اثر زلزله پنج نفر کشته و ۵۵ نفر دیگر زخمی شد‌ه‌اند.

تا‌کنون مشخص نیست که طالبان و سازمان‌های امدادرسان فعال در افغانستان، به آسیب‌دیدگان زلزله و وقوع سیلاب کمک رسانده‌اند یا خیر.

در چند ماه اخیر، وقوع چندین زلزله در بخش‌هایی از افغانستان از‌جمله شمال این کشور گزارش شد، اما به‌جز زلزله روز سه‌شنبه، در دیگر موارد تلفات انسانی گزارش نشده است.

در نتیجه وقوع زلزله سنگین در ژوئیه ۲۰۲۲ در شرق افغانستان، ۱۲۰۰ نفر کشته و نزدیک به ۲۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند. سازمان ملل متحد که روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله در شرق افغانستان را برعهده داشت، با بسیج سازمان‌های امداد‌رسان، برای آسیب‌دیدگان سرپناه مهیا کرد و همچنین به آنان مواد‌غذایی و خدمات بهداشتی ارائه کرد.

هرچند در ترکیب کابینه طالبان یک وزارتخانه به نام وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی وجود دارد، اما به‌دلیل نبود نیروی کارشناس و اختصاص ندادن بودجه کافی، این وزارت نقش چندانی در رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی ندارد.