یوناما: بازداشت زنان معترض در کابل را پیگیری می‌کنیم

گزارشگر ویژه شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل برای افغانستان خواستار آزادی فوری و بدون قید‌و‌شرط زنان معترض شد

زنان معترض در شهر کابل روز یکشنبه، ششم فرودین دست به اعتراض زدند-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) دوشنبه، هفتم فرودین (۲۷ مارس)، اعلام کرد که بازداشت زنان معترض در اعتراضات روز گذشته در کابل را بررسی می‌کند.

یوناما در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که زنان و دختران افغان حق دارند به سیاست‌هایی که به شدت حقوق‌بشر را محدود می‌کند، اعتراض کنند. 

یوناما از طالبان خواسته است که به آزادی همه شهروندان افغانستان احترام بگذارند. 

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل برای افغانستان، در حساب توییتر خود نوشت که رقیه ساعی، فاطمه محمدی و ملالی هاشمی، از زنان معترض در کابل، به دست نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خواستار آزادی فوری و بدون قید‌و‌شرط زنان معترض شد و گفت، در زمانی که آموزش برای دختران بالای کلاس ششم مدارس باید از سر گرفته شود، طالبان با توسل به زور، اعتراض مسالمت‌آمیز زنان را که خواستار حق کار و تحصیل بودند، سرکوب کردند. 

سال تحصیلی جدید در افغانستان آغاز شده است و حکومت طالبان همچنان مانع ادامه تحصیل دختران را در دبیرستان و دانشگاه است.

روز گذشته شماری از زنان با برگزاری تجمع اعتراضی در غرب کابل، خواستار بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه‌ها و حق کار برای زنان و دختران شدند، اما طالبان این اعتراض را سرکوب، و سه تن از زنان معترض را بازداشت کردند.

زنان معترض از جامعه جهانی و سازمان ملل نیز بارها خواسته‌اند که برای تامین حق کار و آموزش زنان در افغانستان، به طالبان فشار آورند.  با این حال، سرکوب و بازداشت زنان معترض در افغانستان زیر حاکمیت طالبان ادامه دارد. زنان معترض در مواردی به اعتراض‌های زیرزمینی روی آورده‌اند تا خطر بازداشت شدن به دست طالبان را کاهش دهند.

در نظام سرنگون‌شده جمهوریت که از حمایت غرب برخوردار بود، شهروندان از حق اعتراض و انتقاد از مقام‌های ارشد حکومتی برخوردار بودند. اما طالبان این حق را از شهروندان افغانستان گرفتند و با سرکوب و تحمیل اختناق شدید در کشور، منتقدان و معترضان علیه سیاست‌های خود را بازداشت و زندانی می‌کنند.