ایالات متحده به جلوگیری از شبیخون چین به هند کمک کرد

اطلاعات واشنگتن شامل عکس‌های ماهواره‌ای، نسبت به گذشته مفصل‌تر بود و سریع‌تر در اختیار دهلی قرار گرفت

تصویر کاخ سفید در واشنگتن - Canva

بر اساس یک گزارش جدید، اطلاعاتی کلیدی که ایالات متحده به دست آورد و در اختیار هند گذاشت، به این کشور امکان داد از شبیخون نظامی بالقوه چین به منطقه هیمالیا در سال گذشته جلوگیری کند.

طبق گزارش‌ها، واشنگتن در نخستین مورد از همکاری امنیتی بین دو کشور، اطلاعاتی مفصل و درلحظه در اختیار دهلی‌نو گذاشت و این اطلاعات کمک کرد تا هماوردی مداوم بین این غول‌‌های آسیا در دسامبر پارسال به درگیری جدی‌تری تبدیل نشود.

به گزارش روز دوشنبه یواس نیوز و به نقل از مقام‌های ناشناس آگاه به جزئیات این درگیری مرزی، ایالات متحده تازه‌ترین مواضع چین و بسیج نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین (پی‌ال‌ای) را به مقام‌های هند اطلاع داد.

طبق این گزارش، ایالات متحده قبل از درگیری، عکس‌های ماهواره‌ای قابل‌استفاده در عملیات را مفصل‌تر و سریع‌تر از اطلاع‌رسانی‌های مشابه در گذشته، در اختیار هند گذاشت.

در این رویداد، بیش از ۲۵۰ سرباز چین و هند در مرز دو کشور رودرروی هم قرار گرفتند که به افزایش قابل‌توجه تنش بین این دو همسایه دارای تسلیحات هسته‌ای و سابقه درگیری‌های مرزی مکرر، منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هند و چین در مورد قسمت اعظم مرزهای بین خود اختلاف‌نظر دارند و پکن ادعا می‌کند کل ایالت آروناچال پرادش در شمال هند بخشی از خاک این کشور است.

به گفته ارتش هند که در بیانیه‌ای، حادثه دسامبر را با تاخیر تایید کرد، شمار سربازان چین چهار برابر همتایان هندی آن‌ها بود و وقتی در بخش تاوانگ ایالت آروناچال پرادش واقع در منطقه موردتنش یانگ‌تسه به یگان‌های هند حمله شد، آآن‌ها [نیروهای چین] به سلاح‌های ساده مثل چماق‌های میخ‌دار، طناب‌های موسوم به گره مشت میمون و تفنگ شوکر مجهز بودند.

دست‌کم ۵۰ نیروی نظامی هند به‌سرعت در میانه شب برای مقابله با شبیخون ۲۰۰ سرباز چین اعزام شدند و منابع آگاه همان موقع به رسانه‌های هند گفتند که این درگیری «فراتر از زدوخوردی عادی» بود.

طبق ادعای یواس‌ نیوز، تبادل اطلاعات بین ایالات متحده و هندوستان ارتش آزادی‌بخش خلق چین را غافلگیر و خشمگین کرد؛ به طوری که از تصمیم خود برای تصرف اراضی در امتداد مرز منصرف شد.

به گفته ارتش هند، در این حادثه نیروهایی از هر دو طرف زخمی شدند اما با درگیری جدی‌تر بین این دو رقیب در سال ۲۰۲۰ در منطقه شمالی لاداخ تفاوتی فاحش داشت. در نتیجه آن درگیری، ده‌ها نفر جان باختند و روابط چین و هند دستخوش افولی تازه‌ شد.

این منبع آگاه گفت ایالات متحده «همه‌چیزهای لازم را به هند داده بود تا در این ماجرا آمادگی کامل داشته باشند» و افزود نیروهای نظامی این کشور در کمین ارتش آزادی‌بخش چین نشسته بودند.

یک منبع آگاه به یواس نیوز گفت: «این ماجرا نمونه‌ای آزمایشی بود که موفقیت همکاری و تبادل اطلاعاتی کنونی بین دو ارتش را به نمایش گذاشت.»

به گفته این وب‌سایت خبری، چند مقام در حال خدمت کنونی و چند تحلیلگر سابق جزئیات این درگیری شدید و نقش ایالات متحده در جلوگیری از گسترش آن را تایید کردند.

تحلیلگرانی که گرم شدن روابط دهلی و واشنگتن را رصد می‌کنند، تغییر بی‌سابقه در تبادل اطلاعات ایالات متحده با متحد آسیایی‌اش را ستودند.

درک جی گروسمن، تحلیلگر امنیت ملی و امور حوزه هند-اقیانوسیه در موسسه رند که اندیشکده خط‌‌مشی‌های جهانی است، با اشاره به این گزارش گفت: «واشنگتن مرتبا ارزش خود را به دهلی‌نو ثابت می‌کند.»

کاخ سفید جزئیات ذکرشده در این گزارش جدید را تایید یا تکذیب نکرد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده، حاضر نشد در مورد گزارش مساعدت بی‌سابقه واشنگتن به دهلی اظهارنظر کند.

از او پرسیدند آیا تبادل اطلاعات با ارتش هند را تایید می‌کند و آیا این‌گونه تبادل اطلاعات با هند در آینده بیشتر صورت می‌گیرد که او در پاسخ گفت: «نه، من نمی‌توانم آن را تایید کنم.»

© The Independent

بیشتر از جهان