آمریکا از درخواست آتش‌بس چین در جنگ اوکراین حمایت نخواهد کرد

مقام‌های اوکراین بارها اعلام کرده‌اند که تا پیش از خروج کامل نیروهای روسی از خاک اوکراین، با هرگونه درخواست آتش‌بس مخالفت خواهند کرد

دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین، مسکو ۵ ژوئن ۲۰۱۹-Alexey DRUZHININ / SPUTNIK / AFP

در آستانه سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین به روسیه، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده از درخواست آتش‌بس چین در جنگ اوکراین حمایت نخواهد کرد.

به‌گفته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پذیرش آتش‌بس در شرایط فعلی، به تثبیت حضور روسیه در قلمرو اوکراین می‌انجامد و به تهاجم نظامی روسیه رسمیت خواهد داد.

چین در زمره معدود کشورهای جهان است که پس از گذشت بیش از یک سال از شروع درگیری‌ها، هنوز حاضر نشده است که تهاجم نظامی روسیه در خاک اوکراین را محکوم کند.

مقام‌های اوکراین نیز بارها اعلام کرده‌اند که تا پیش از خروج کامل نیروهای روسی از خاک اوکراین، با هرگونه درخواست آتش‌بس مخالفت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه روز جمعه ۱۷ مارس (۲۶ اسفندماه) در گزارشی نوشت مقام‌های آمریکایی نگرانند که در شرایط فعلی آتش‌بس در جنگ اوکراین می‌تواند این امکان را در اختیار فرماندهان نظامی روسیه قرار دهد که برای تجدید قوا و سازمان‌یابی دوباره نیروهایشان اقدام کنند.

سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از صحبت‌های روز جمعه‌اش اشاره کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد با شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش تلفنی گفت‌وگو داشته باشد، اما هنوز هیچ برنامه‌ریزی برای انجام این تماس صورت نگرفته است.

در بهمن‌ماه گذشته قرار بود چین میزبان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، باشد. اما این سفر، در اعتراض به شناسایی چند بالون‌ها جاسوسی چین بر فراز مناطق حساس نظامی ایالات متحده لغو شد.

به‌نوشته خبرگزاری فرانسه، مقام‌های آمریکایی در حال حاضر به‌دقت روابط روسیه و چین را زیر نظر دارند تا ببینند آیا پشتیبانی‌های دیپلماتیک و سیاسی چین از روسیه در جنگ اوکراین، به حمایت‌های نظامی از مسکو منتهی خواهد شد یا نه؟

بیشتر از جهان