آمریکا هفت فرد و شرکت ایرانی و ترکیه‌ای را تحریم کرد 

این تحریم‌ها به اتهام مشارکت این افراد و نهادها در تهیه تجهیزات برای برنامه پهپادی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که تحریم‌شدگان در خدمت صنایع دفاعی و نظامی ایران بودند- SAUL LOEB / AFP

ایالات متحده‌ آمریکا روز سه‌شنبه اول فروردین ۱۴۰۲ (۲۱ مارس)، از تحریم چهار نهاد و سه نفر در ایران و ترکیه خبر داد و گفت که این اقدام به اتهام مشارکت این افراد و نهادها در تهیه تجهیزات برای برنامه پهپادی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، از جمله خرید و تهیه موتور ساخت اروپا برای تولید پهپاد در ایران. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شبکه تدارکاتی به نمایندگی از وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

این تازه‌ترین اقدام واشنگتن برای هدف قرار دادن صنعت هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) جمهوری اسلامی ایران است. در ماه‌های گذشته، مسئله حمایت تسلیحاتی تهران از روسیه و به‌ویژه ارائه پهپادهای نظامی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین مورد انتقاد جامعه بین‌الملل قرار گرفته است. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه در توییتی نوشت که پهپادهای ایرانی در خاورمیانه نقش بی‌ثبات‌کننده دارند. او افزود: «امروز هفت شرکت و فرد را تحریم می‌کنیم که از برنامه پهپادی و دیگر برنامه‌های تسلیحاتی ایران حمایت می‌کنند.»

ایالات متحده در اوایل ماه جاری تحریم‌هایی را علیه یک شبکه مستقر در چین اعمال کرد که به ارسال قطعات هوافضا به یک شرکت ایرانی تولیدکننده پهپادهای مورد استفاده برای حمله به نفتکش‌ها و صدور به روسیه، متهم بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و ​​اطلاعات مالی، در بیانیه‌ای گفت: «تکثیر و تولید مستدل و مستند پهپاد و تسلیحات متعارف ایران برای گروه‌های نیابتی خود کماکان امنیت منطقه‌ و ثبات جهان را تضعیف می‌کند.»

او افزود: «ایالات متحده به افشای شبکه‌های تدارکات خارجی که از صنعتی نظامی ایران پشتیبانی می‌کند، ادامه خواهد داد.»

مرکز تحقیقات فناوری و علوم دفاعی ایران، و امان‌الله پایدار، که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌عنوان مدیر تجاری و عامل تدارکات آن خدمت کرده است، و شرکت مهندسی صنایع فرازان، که پایدار آن را تاسیس کرده است، جزو تحریم‌شدگان‌اند. 

همچنین یک شهروند ترکیه به نام مورات بوکی، به دلیل تسهیل در تهیه و تدارک انواع کالاهای دارای کاربرد دفاعی، از جمله دستگاه‌های تشخیص شیمیایی و بیولوژیک برای پایدار در فهرست تحریم‌شدگان آمده است. 

وزارت خزانه‌داری گفت که بوکی همچنین «تلاش کرد تا موتورهای اروپایی را در اختیار پایدار و فرازان بگذارد که در ساخت پهپاد و موشک‌های زمین به هوا کار برد دارند. او در اقدامی جداگانه بیش از ۱۰۰ موتور ساخت اروپا و لوازم و تجهیزات جانبی به ارزش بیش از یک میلیون دلار را به شرکت‌هایی فروخت که احتمالا این اقلام را به ایران انتقال داده‌اند». 

بوکی از طریق شرکت خود به نام «اوزون اسپور» تدارکات و ارائه اقلام دفاعی را برای مشتریان ایرانی‌اش انجام می‌داد. او در سال ۲۰۱۸ شرکت صنعتی و تجاری اوزون را تاسیس کرد. 

اصغر محمودی نیز دیگر ایرانی تحریم‌شده است که اقلامی چون دستگاه‌های الکترونیک دریایی را برای پدیدار و شرکت او تامین می‌کرد. محمودی همچنین تجهیزاتی را در اختیار شرکت صنایع هوایی قدس و شرکت صنایع تولید هواپیما در ایران قرار داده است. محمودی مالک و موسس شرکت سلین تکنیک است که به‌عنوان تسهیل‌کننده روابط تجاری با پایدار و دیگر شرکت‌ها و نهادهای دفاعی تحریم‌شده ایران فعالیت کرده است. محمودی با استفاده از شرکت سلین دوربین‌های حرارتی، سیستم‌های کامپیوتری، و دیگر تجهیزات را برای شبکه پایدار فراهم کرده است. 

دادگاه عالی اسپانیا در آوریل سال گذشته با استرداد بوکی به ایالات متحده موافقت کرد. دادگاه گفت او در ماه سپتامبر در فرودگاه بارسلون به درخواست دادستان‌های آمریکایی دستگیر شد که او را مظنون به واردات سلول‌های سوختی از آمریکا و فروش آن در ایران می‌دانند که ممکن است در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برای سوخت موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار گرفته باشد.