تظاهرکنندگان لهستانی برای اعتراض به سانسور دولتی آثار هنری، موز می‌خورند

یک ویدیو اینستالیشن که زن جوانی را در حال خوردن موز نشان می‌دهد، با این ادعا که ممکن است "جوانان حساس را آزار بدهد"، از موزه ملی ورشو برچیده ‌شد.

تظاهرکنندگان جلوی موزه ملی ورشو جمع شدند و در اعتراض به آنچه سانسور دولتی می‌خواندند، موز خوردند. این اتفاق پس از آن افتاد که یک اثر هنری که در آن موز دیده می‌شد با این ادعا که نامناسب است، برچیده‌ شد.

ویدیو اینستالیشن "هنر مصرفی"، ساخته سال ۱۹۷۳ ناتالیا ال ال، زن جوانی را نشان می‌دهد که موز می‌خورد. این اثر سال‌ها بخشی از آثار به نمایش درآمده در موزه ملی بوده، اما یک هفته پس از آن که یرژی میزیولک، مدیر جدید موزه، به وزارت فرهنگ احضار شد، از موزه برداشته شد.

هنرمندان و سیاستمداران اپوزیسیون با همرسانی تصاویری از خودشان در حال  خوردن موز، از اعتراض حمایت کردند. ماگدالنا سیلتسکا، بازیگر، در عکسی یک موز را مثل اسلحه به سر خودش نشانه رفت. او به آسوشییتدپرس گفت: "هنرمند در آفرینش باید آزاد باشد."

ویدیوی دیگری نیز از موزه برداشته شد، کاری ساخت ۲۰۰۵ اثر کاتارزینا کوزیرا، که یک زن را نشان می‌دهد که دو مرد را که لباس سگ به تن و قلاده به گردن دارند، راه می‌برد.

آقای میزیولک که نوامبر سال گذشته از سوی دولت دست‌راستی لهستان منصوب شد، به وبسایت "اونت.پل" گفت که "با نشان دادن آثاری که ممکن است نوجوانان حساس را آزار بدهند" مخالف است، و گفت بازدیدکنندگان از این آثار شکایت داشته‌اند.

او گفت که هر دو هنرمند معروف فرهنگ لهستان را می‌ستاید، اما فضای محدود نگارخانه، "تغییراتی خلاقه" را در آثار به نمایش درآمده الزامی می‌کرد.

روز دوشنبه، آقای میزیولک اعلام کرد که آثار برچیده شده دوباره به نمایش در خواهند آمد، اما پس از ششم ماه می که کل موزه قرار است از نو سازمان ‌دهی شود. او انکار کرد که بازگرداندن این آثار ناشی از هر گونه فشاری بوده‌ است.

پیوتر گلینسکی، وزیر فرهنگ، با انتقادهای مکرری در گذشته روبرو شده، از  جمله به دلیل قطع یارانه جشنواره‌های هنری که قرار بود نمایش‌هایی با موضوعات مورد مناقشه کلیسای کاتولیک به اجرا بگذارند، اخراج یک کارگردان محبوب تئاتر که از وزیر انتقاد کرده ‌بود، و برکنار کردن  مدیر موزه جنگ دوم جهانی، با این ادعا که آثار نمایش داده ‌شده در آن، به اندازه کافی رنج و رشادت لهستانی‌ها را نشان نمی‌داد.

© The Independent

بیشتر از جهان