نظرسنجی جدید: ترامپ به‌طور قاطع از دسانتیس جلوتر است

در حالی ‌که حواشی مربوط به حضور دسانتیس در انتخابات ۲۰۲۴ در رسانه‌ها گسترش یافته است، رئیس‌جمهوری پیشین بی‌محابا به فرماندار سابق حمله می‌کند

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در آیووا - ۱۳ مارس ۲۰۲۳

براساس نظرسنجی جدید دانشگاه کوینیپیاک که روز پنجشنبه منتشر شد، دونالد ترامپ همچنان در صدر جمهوری‌خواهان برای [انتخابات] سال ۲۰۲۴ باقی می‌ماند.

این نظرسنجی نشان داد که رئیس‌جمهوری سابق در رقابت‌ تک‌به‌تک با جدی‌ترین رقیب احتمالی‌اش در سال ۲۰۲۴، فرماندار فعلی فلوریدا، ران دسانتیس و رقابت‌های گسترده‌تر با سایر جمهوری‌خواهان، از آنان پیشی گرفته است.

ترامپ در یک رقابت مستقیم ۵۱ درصد آراء شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را به خود اختصاص داد، در حالی‌ که دسانتیس ۴۰ درصد آراء را از آن خود کرد. با اضافه شدن نامزدهای دیگر به این ترکیب، برتری ترامپ بر دسانتیس افزایش می‌یابد؛ در این سناریو، ۴۶ درصد رای‌دهندگان از ترامپ و ۳۲ درصد از دسانتیس حمایت می‌کنند.

این برای ترامپ که دوباره به میدان رقابت بازگشته است، نشانه‌ای قدرتمند محسوب می‌شود. رئیس‌جمهوری سابق نخستین تجمع خود را روز دوشنبه در آیووا، محل برگزاری نخستین رقابت انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، برگزار کرد.

چند ماهی است که دسانتیس در برخی نظرسنجی‌های حوزه جمهوری‌خواهان برای سال ۲۰۲۴ صعود کرده است و موجی از پوشش خبری را برانگیخته و موجب جلب‌توجه رئیس‌جمهوری سابق شده است. از آن زمان، ترامپ حمله خود را به سمت فرماندار فلوریدا متمرکز کرد. او در سه رسانه مختلف به دسانتیس حمله کرد: در تجمع آیووا، در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپیمای شخصی‌اش و از طریق پیام‌های ویدیویی در پلتفرم تروث سوشال.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله‌ای همه‌جانبه است که به‌وضوح نشان می‌دهد گروه ترامپ قاطعانه معتقد است دسانتیس در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری حضور دارد، هرچند این موضوع به‌طور رسمی اعلام نشده است. کمیته اقدام سیاسی عظمت را به آمریکا بازگردانیم (PAC)، روز چهارشنبه شکایتی را به یکی از مقام‌های اخلاقی فلوریدا ارائه داد و در آن فرماندار این ایالت را به اجرای یک کارزار «سایه» برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری متهم کرد و از آن‌ها خواست دراین‌باره تحقیق کنند.

دسانتیس درباره برنامه‌هایش برای انتخابات ۲۰۲۴ به‌وضوح صحبتی نکرده‌، اما در هفته‌های اخیر در تعدادی از گروه‌های جمهوری‌خواه ملی‌گرا در سراسر کشور ازجمله در برخی از ایالت‌های انتخابات مقدماتی سخنرانی کرده است. او همچنین به مبارزه با جنگ فرهنگی کاملا فراگیر در ایالت زادگاهش، فلوریدا، ادامه می‌دهد و در جایگاه فرماندار اقدام‌های زیادی انجام داده که گویا برای جلب‌توجه مخاطبان ملی جمهوری‌خواه طراحی شده است.

نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل متحد، تنها جمهوری‌خواه برجسته دیگر به‌غیراز ترامپ است که اکنون به‌طور رسمی برای نامزدی انتخابات فعالیت می‌کند؛ با این ‌حال، تصور می‌شود سایرینی نظیر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق، سناتور تیم اسکات و جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی، نیز خود را برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند.

هیلی حمایت ۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کوینیپیاک و پنس ۳ درصد حمایت آنان را به دست آورد. سایر نامزدهای احتمالی موفق نشدند از حاشیه خطای نظرسنجی که ۳.۸ درصد بود عبور کنند.

نتایج نظرسنجی کوینیپیاک بین ۹ تا ۱۳ مارس از ۶۷۷ رای‌دهنده جمهوری‌خواه یا با گرایش جمهوری‌خواه جمع‌آوری شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان