تصمیم جدید خودروسازان ایرانی؛ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت دوباره

در حالی که افزایش چندبرابری قیمت خودرو و قطعات آن طی دو سال گذشته مشکلات زیادی برای شهروندان ایرانی پدید آورد، خودروسازان ایرانی دوباره موفق به افزایش قیمت‌ها شده‌اند

قیمت خودروهای داخلی با افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی روبرو خواهند شد‌ـ ایسنا

عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با وب‌سایت «اکو ایران» خبر داده است که اعضای شورای ملی رقابت به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت خودروهای ساخت داخل مجددا بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

این تصمیم پس از آن اتخاد شده است که مدیران دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در ماه‌های اخیر بارها به این موضوع اشاره کردند که قیمت کنونی محصولات آن‌ها، با توجه به رشد نجومی قیمت ارز در یک سال گذشته، باید افزایش یابد، وگرنه متحمل زیان بیشتری خواهند شد.

تجربه افزایش رسمی قیمت خودرو در محل کارخانه در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در بازار آزاد، خودروهای داخلی یا مونتاژشده با رشد قیمت بسیار بیشتری نسبت به ارقام اعلام‌شده دولتی روبرو خواهند شد.

در یک سال گذشته، قیمت خودروهای ساخت داخل و همچنین مونتاژشده تورمی بسیار بالاتر از تورم سایر حوزه‌های اقتصادی مانند مسکن یا اقلام غذایی داشته است. با این حال، مازیار بیگلو، عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، گفت: «اعضای شورای رقابت به این جمع‌بندی رسیده‌اند که قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز در مبداء در بازه‌ای بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.»

آخرین افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، که مجوز آن را ستاد تنظیم بازار صادر کرده بود، مربوط به آذرماه سال ۱۴۰۰ است که بر اساس آن، شرکت‌های خودروساز اجازه پیدا کردند قیمت کارخانه‌ای محصولاتشان را به‌طور میانگین ۱۸ درصد افزایش دهند.

ایران‌ خودرو و سایپا در سال ۱۳۹۸ توانستند با اهرم تجدید ارزیابی، دارایی‌هایشان را از ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت که به ورشکستگی این دو خودروساز بزرگ ایران دلالت می‌کرد، رها کنند. اما حدود دو سال بعد، بار دیگر با پیشی گرفتن زیان انباشته این شرکت‌ها از سرمایه ثبت‌شده در صورت‌های مالی، شرکت‌های ورشکسته شناخته شدند.

بروز چنین وضعیتی، که اقتصاددانان عامل اصلی آن را ممنوعیت واردات آزاد خودروهای خارجی به ایران و نبود بازار رقابتی عنوان می‌‌کنند، بیماری شایع صنعت خودروسازی ایران، به‌خصوص دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا، شده است.

طی یک ماه اخیر در بازار خودرو ایران، خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ با قیمت بیش از یک میلیارد تومان و پژو ۴۵۰، که تولید آن متوقف شده است، با قیمت نجومی ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیرو‌های مسلح، که سپاه پاسداران از مشهور‌ترین آن‌ها است، از بازیگران مهم بازار لوازم یدکی در ایران به شمار می‌روند، بازیگرانی که بسیاری در ایران حتی از اینکه از این نیرو‌ها و میزان دخالت آن‌ها در قاچاق یا تولید قطعات غیراستاندارد خودرو‌ نام ببرند، واهمه دارند. 

افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو در آینده‌ای نزدیک بی‌شک روی قیمت محصولات عرضه‌شده در بورس کالا نیز اثر خواهد گذاشت و سبب افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار آزاد خواهد شد.

پیش‌تر، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در ۱۳ اسفند سال جاری گفته بود که «بر اساس فرمول شورای رقابت باید قیمت خودرو تغییر کند، واقعی شود و با توجه به برگزاری جلسات، امیدواریم این هفته قیمت‌ها اعلام شود».

سپهر دادجوی توکلی درباره دلایل ورود این شورا به مقوله اعلام قیمت‌های جدید برای خودرو گفت خودروسازی زیان‌ده است و همین موضوع باعث کاهش عرضه شده است، «با تغییر قیمت‌ها عرضه نیز باید افزایش یابد».

در پی افزایش قیمت دلار، شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازان زیان را بهانه قرار داده‌اند تا با فشار به دولت، قیمت کارخا‌نه‌ای خودرو را افزایش دهند. محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، می‌گوید: «بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است.»

بیشتر از اقتصاد