خودرو‌های مونتاژی در ایران ۱۷۶ درصد گران‌تر از قیمت‌ جهانی

حدود ۱۲۰ هزار نفر برای قرعه‌کشی در خرید خودرو‌های خارجی ثبت‌نام کرده‌اند

قیمت جهانی خودرو X22PRO حدود ۴۳۰میلیون تومان و در ایران یک‌میلیارد و یک‌صد میلیون تومان تعیین شده است- تسنیم

برخی خودروهای خارجی مونتاژی در ایران ۴۲ تا ۱۷۶ درصد گران‌تر از کشور‌های همسایه فروخته می‌شود. واسطه‌ها، دلال‌ها، انحصار و مافیا هم طبق معمول از این اختلاف قیمت سود اصلی را می‌برند.

تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودرو تیگو Tiggo8PRO که شرکت مدیران‌خودرو آن را مونتاژ می‌کند، به سه‌میلیارد تومان رسیده که ۱۷۶ درصد گران‌تر از قیمت جهانی آن است.

میانگین قیمت این خودرو در بازارهای جهانی در حال حاضر حدود یک‌میلیارد و یک‌صد میلیون تومان است.

خودرو تیگو X22PRO که در همین شرکت مونتاژ می‌شود هم حدود یک‌میلیارد و یک‌صد میلیون تومان قیمت دارد، اما میانگین قیمتی این مدل در بازار جهانی حدود ۴۳۰میلیون تومان است که نشان از اختلاف ۱۵۵ درصدی دارد. 

خودرو آریزو Arrizo5  سومین خودروی مونتاژی این شرکت است که در حال حاضر یک‌میلیارد و ۲۸۰میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت جهانی آن ۵۱۸ میلیون تومان است.

خودرو جک JAC J7 با مونتاژ شرکت «کرمان‌موتور» هم در بازار ایران دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، درحالی‌که قیمت جهانی آن ۹۹۶ میلیون تومان است.

خودرو جک JAC T8 مونتاژ همین شرکت نیز به قیمت دو میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان خرید وفروش می‌شود که میانگین قیمت جهانی آن ۹۸۰ میلیون تومان است.

افزایش تقاضا و کاهش عرضه درپی تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌ واردات خودرو، دو عامل اختلاف قیمت قابل توجه در بازار خودرو‌های خارجی ایران اعلام شده است.

واردات خودرو‌ که پس از سال‌ها ممنوعیت در هفته‌های اخیر به‌طور محدود آغاز شده است، بازار این محصول نیمه‌سرمایه‌ای را داغ کرده است.

براساس آمار‌ دست‌کم ۱۲۰هزار نفر با پیش‌پرداخت ۶۰ هزار میلیارد تومان آماده شرکت در قرعه‌کشی ۷۰ هزار خودرویی شده‌اند که قرار است سال ۱۴۰۱ وارد ایران شود.

واردات خودرو خارجی با اما و اگر‌های فراوان درباره کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش در ایران همراه است که این مسئله صدای بسیاری از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را هم در آورده است.

اصغر خسروشاهی، عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، سیاست «غلط» وزارت صمت را عامل اصلی توسعه مونتاژکاری در صنعت خودروسازی ایران دانست.

خسروشاهی می‌گوید راه‌اندازی خطوط مونتاژ فول سی‌کی‌دی (واردات قطعات از چین) مشکل جدی و یک فاجعه بزرگ برای صنعت ۶۰ساله خودروسازی ایران محسوب می‌شود.

به گفته او توسعه صنعت مونتاژ و سی‌کی‌دی کاری به‌منزله «مرگ قطعه‌سازی و توسعه، تحول و مهندسی صنعت خودرو» در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام گفت که شرکت‌های مونتاژکار «سودهای کلانی» از این سیاست می‌برند تاجایی‌که باعث شده است شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نیز به‌دنبال مونتاژ بروند.

واسطه‌گری و دلالی و رانت‌خواری موجب شده است که چشم‌انداز قیمت انواع خودرو در سال آینده، ۳۰ تا ۸۰ درصد بالاتر از قیمت کنونی در بازار‌های ایران پیش‌بینی شود.

افزایش نرخ ارز و به‌تبع آن قیمت مواد اولیه هم تامین قطعات خودرو را در آستانه بحران جدی قرار داده و به این احتمال قوت بخشیده است که تولید خودرو در ماه‌های آینده کاهش قابل‌توجهی داشته باشد.

با وجود اینکه کمتر از یک ماه تا پایان سال باقی مانده است، آن‌طور که قطعه‌سازان می‌گویند، همچنان انتظار بازگشت دارایی‌های ازدست‌رفته و تعدیل قراردادهایشان با خودروساز‌ها را دارند.

قطعه‌سازان هر سال به‌طور معمول، با قیمت ابتدایی سال نسبت‌به تامین قطعه اقدام می کنند، اما افزایش ۱۰۰درصدی قیمت مواد اولیه و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد‌ها و ده‌ها عامل ریز و درشت دیگر چنان بلایی برسر صنعت خودروسازی آورده که چشم‌انداز این صنعت و بازارش برای سال ۱۴۰۱ را تیر‌ه‌تر از هر زمان دیگری کرده است.

 

بیشتر از اقتصاد