نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل: زنان افغانستان از بسیاری از حقوق اساسی خود محروم شده‌اند

گزارش سه‌ماهه دبیرکل سازمان ملل از وضعیت افغانستان تسلیم شورای امنیت شد

سازمان ملل: افغانستان سرکوبگرترين کشور جهان برای زنان است ـ Wakil KOHSAR / AFP

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان روز چهارشنبه، ۸ مارس (۱۷ اسفند)، در جلسه شورای امنیت گفت که از زمان سلطه یافتن طالبان بر افغانستان، این کشور به سرکوبگرترین کشور جهان برای زنان و دخترانی تبدیل شده است که از بسیاری از حقوق اساسی خود محروم شده‌اند.
به گزارش خبرنگار ایندیپندنت در سازمان ملل،‌ رزا اوتونبایوا روز چهارشنبه گفت: «افغانستان زیر سلطه طالبان همچنان سرکوبگرترين کشور جهان برای زنان است.»
او افزود: «تلاش‌های عمدی و نظام‌مند آن‌ها برای بیرون راندن زنان و دختران افغان از حوزه عمومی، نگران‌کننده بوده است.»

هیات معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان در بیانیه‌ای که در روز جهانی زن منتشر شد، اعلام کرد که حاکمان جدید افغانستان به شدت «بر تحمیل قوانینی تمرکز دارند که بیشتر زنان و دختران را به طرز گسترده‌ای اسیر خانه‌هایشان می‌کند.» با وجود وعده‌های اولیه و موضع‌گیری معتدل‌تر طالبان، آنان از زمان تصاحب قدرت در اوت ۲۰۲۱، اقدامات سختگیرانه‌ای علیه زنان در پیش گرفته‌اند.

طالبان دختران و زنان را از آموزش فراتر از کلاس ششم دبستان محروم، و حضور آنان را در فضاهای عمومی، مانند پارک‌ها و سالن‌های ورزشی، ممنوع کرده‌اند. زنان همچنین از کار کردن در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی منع شده‌اند و دستور داده شده که خود را کاملا بپوشانند. محدودیت‌های طالبان بر زنان، انتقاد و محکومیت شدید بین‌المللی را در پی داشته است، اما طالبان هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی نشان نداده‌اند و ادعا می‌کنند که این ممنوعیت‌ها موقتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش رزا اوتونبایوا، در چارچوب وظیفه دبیرکل سازمان ملل برای ارائه گزارش‌های سه‌ماهه از وضعیت افغانستان به شورای امنیت ارائه شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در همین راستا گفت که زنان افغانستان عمیقا تحت‌تاثیر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های طالبان قرار گرفته‌اند. امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، در پیامی به مناسبت روز جهانی زن، گفت که جهان باید به روایت رنج‌های زنان افغانستان گوش فرا دهد. او در این پیام تصویری گفت: «زنان افغانستان به شدت تحت‌تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های طالبان  قرار گرفته‌اند.» او افزود که این وضعیت، شرایط دشواری برای زنان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

این مقام سازمان ملل افزود: «زنانی که با آن‌ها صحبت کردم، از همه ما می‌خواهند که به آن‌ها کمک کنیم و صدای آن‌ها را بازتاب دهیم و نارضایتی‌شان را بازگو کنیم.» امینه محمد گفت که جهان باید به نیازهای زنان افغانستان پاسخ دهد، و افزود: «من با خواهران افغانستانی‌ام که اینک به ما نیاز دارند، اعلام همبستگی می‌کنم.»

امینه محمد در پایان گفت: «بیایید برای تغییر وضعیت زنان افغانستان اقدام کنیم تا بتوانند امیدها و آرزوهایشان را زنده نگه دارند و ما در این راه باید برای حقوق همه زنان و دختران در همه جای جهان بجنگیم.»

بیشتر از جهان