دبیرکل سازمان ملل توصیه کرد ماموریت یوناما در افغانستان تمدید شود

یوناما ائتلافی سیاسی است که در سال ۲۰۰۲ فعالیتش را با هدف تثبیت صلح پایدار در افغانستان آغاز کرد

شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید گسترش فقر  میزان نیازمندی را در افغانستان افزایش داده است‌ــ WAKIL KOHSAR / AFP

ماموریت هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ۱۷ مارس به پایان می‌رسد اما آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان، به اعضای شورای امنیت توصیه کرده است که مدت زمان ماموریت یوناما در افغانستان را برای ۱۲ ماه دیگر تمدید کنند. موضوع ادامه ماموریت یوناما در افغانستان سالی یک‌ بار در شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌شود تا اعضا در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

یوناما در ۱۹ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، با سران این گروه در تعامل نزدیک بوده و توانسته است کمک‌های بشردوستانه را از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی جمع‌آوری و به کابل سرازیر کند. 

رزا اوتونبایوا، رئیس فعلی یوناما در افغانستان، معتقد است از آنجا که افغانستان همچنان با گسترش فقر، ناامنی، بیکاری و رکود اقتصادی مواجه است، به حضور و فعالیت‌ آژانس‌های سازمان ملل متحد نیاز دارد و این حضور باید ادامه یابد.

در اطلاعیه شورای امنیت سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است که جلسه اعضای شورای امنیت در روز چهارشنبه ۸ مارس با حضور رئیس یوناما برگزار می‌شود و در مورد گزارش دبیرکل سازمان ملل که ۱۷ فوریه منتشر شد و همچنین وضعیت زنان افغانستان بحث خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعیه شورای امنیت سازمان ملل، اوضاع افغانستان همچنان نگران‌کننده است و گسترش فقر میزان نیازمندی را در این کشور افزایش داده است. رزا اوتونبایوا قرار است در این نشست، گزارشی از تحولات اخیر افغانستان ارائه دهد.

در این اطلاعیه، همچنین در مورد اوضاع امنیتی و افزایش موارد نقض حقوق بشر از جمله بازداشت، ترور و اعدام‌های خودسرانه در افغانستان ابراز نگرانی شده و به نقل از گزارش اخیر ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است: «افغانستان همچنان منبع اصلی تهدید تروریستی برای آسیای مرکزی و جنوبی است.» 

در اطلاعیه شورای امنیت سازمان ملل، به گزارش اخیر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای امنیت سازمان ملل، هم اشاره و تاکید شده است که اعمال فشار و محدودیت‌ علیه زنان افغانستان در حال افزایش است.

با این حال همانطور که ذکر شد، احتمالا یکی از بحث‌های اساسی نشست چهارشنبه شورای امنیت، رایزنی بر سر تمدید فعالیت یوناما در افغانستان خواهد بود. یوناما که فعالیت خود در افغانستان را در سال ۲۰۰۲ و با هدف تقویت صلح، نظارت بر حقوق بشر و حمایت از دموکراسی آغاز کرد، با وجود فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان هم فعال ماند.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، ابتدا هیئت امنیتی پاکستان به رهبری ژنرال فیض حمید، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) به افغانستان سفر کرد و دومین گروه دیپلمات‌های خارجی که با سران طالبان در کابل دیدار کردند، مسئولان ارشد یوناما بودند.

با این حال، اخیرا شماری از مردم و کارشناسان افغان هیئت رهبری یوناما در افغانستان را به تلاش برای سفیدنمایی طالبان و حمایت از تحکیم سلطه این گروه بر افغانستان متهم کرده‌اند. این بحث اخیرا در گفت‌وگوهای آنلاینی که مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار کرد، هم مطرح شد. برخی کارشناسان سیاسی افغان معتقدند یوناما از ماموریت اساسی خود عدول کرده و در تلاش برای تحکیم سلطه طالبان بر افغانستان است.