آزمون استخدامی وزارت خارجه طالبان بدون حضور زنان برگزار شد

این نخستین آزمون رقابتی در اداره‌های دولتی تحت حاکمیت طالبان است

ولین دوره امتحانات ورودی وزارت خارجه افغانستان در سال ۲۰۰۷ برگزار شد و پس از آن هر سال برای جذب کارمندان جدید امتحان ورودی کتبی و مصاحبه برگزار می‌شد- @HafizZiaAhmad1/Twitter

طالبان روز جمعه، ۱۲ اسفندماه، آزمون عمومی استخدام در وزارت خارجه زیر حاکمیت این گروه را با شرکت صدها مرد برگزار کردند، اما هیچ زنی در میان شرکت‌کنندگان دیده نمی‌شد. 

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در یک رشته توییت نوشته است که امتحان کتبی «ازطریق رقابت آزاد» برای جایگاه‌های خالی در وزارت امور خارجه برگزار شد.

در عکس‌هایی که معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتر منتشر کرده است، هیچ شرکت‌کننده زن دیده نمی‌شود. پیش از این طالبان سایر کارمندان زن این وزارتخانه را نیز خانه‌نشین کرده و گفته‌اند که حقوق تمام کارمندان زن اداره‌های دولتی را که خانه‌نشین شده‌اند، می‌پردازند.

این گروه در کنار منع آموزش زنان و دختران افغانستان، در اعلامیه‌ای کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی را نیز ممنوع اعلام کرده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزود که این آزمون با هدف «رقابت آزاد میان مراجعینی دایر شد که طی یک‌ونیم سال گذشته درخواست‌ شمولیت در این وزارت‌ را به ریاست منابع بشری تسلیم نموده بودند».

به نوشته او برگه‌های امتحانی را «کمیسیونی بی‌طرف» ارزیابی خواهد کرد و از این طریق، افرادی برای قرار گرفتن در ۲۰ جایگاه خالی وزارت امور خارجه معرفی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌ از این نیز دولت قبلی افغانستان چنین آزمونی را برای این وزارتخانه برگزار می‌‌کرد. اولین دوره امتحانات ورودی وزارت خارجه افغانستان در سال ۲۰۰۷ برگزار شد و پس از آن هر سال برای جذب کارمندان جدید امتحان ورودی کتبی و مصاحبه برگزار می‌شد.

هرچند این آزمون رقابتی برگزار شده است، اما معلوم نیست که این افراد برای جایگاه‌های خالی وزارت خارجه یا دیپلماسی برگزیده خواهند شد یا خیر؛ چون تاکنون اکثر افراد طالبان که در مقام‌های بالای وزارت خارجه قرار گرفته‌اند و دیپلمات‌هایی که به خارج اعزام شده‌اند، در هیچ امتحان ورودی شرکت نکرده‌ و هیچ اطلاعی در مورد ویژگی و سابقه کاری‌شان داده نشده است.

این نخستین آزمون رقابتی در اداره‌های دولتی تحت حاکمیت طالبان است و آن‌ هم بدون حضور زنان برگزار شده است. این گروه از زمان تسلط بر افغانستان برای کنار زدن زنان از بدنه‌ اجتماعی تمام تلاشش را انجام داده است. آن‌ها زنان را از آموزش و کار و از رفتن به پارک‌های تفریحی و خدمات بهداشتی محروم کرده‌اند.  

بیشتر از جهان