فرمانده سابق ناتو: آمریکا باید «سپاه سایبری» تشکیل دهد

جیمز استاوریدیس می‌گوید حمله سایبری جمهوری اسلامی ایران به آلبانی نشان‌دهنده نیاز آمریکا به سپاه سایبری است

استاوریدیس: آمریکا برای پاسخ به چالش‌های موجود نیاز به یک سپاه سایبری تمام‌وقت دارد_ Drew Angerer / Getty Images via AFP

یک چهره نظامی برجسته در آمریکا خواهان تشکیل «سپاه سایبری» در نیروهای مسلح این کشور شد. دکتر جیمز استاوریدیس، دریادار بازنشسته و فرمانده سابق کل نیروهای ناتو در اروپا است و در حال حاضر سمت‌های متعددی در نهادهای دانشگاهی و پژوهشی دارد. او از جمله رئیس افتخاری هیات‌مدیره سازمان غیرانتفاعی «موسسه نیروی دریایی آمریکا» و کارشناس ارشد آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز است. 

استاوریدیس در مقاله‌ای که روز چهارشنبه، ۸ مارس (۱۷ اسفند)، در وب‌سایت بلومبرگ منتشر شد، گفت دو رویداد در هفته اخیر بار دیگر نشان می‌دهند که آمریکا به سپاه سایبری نیاز دارد: یکی حمله سایبری جمهوری اسلامی ایران به آلبانی، کشوری که به مثابه عضو ناتو موتلف آمریکا است، و دیگری حمله بدافزارها به اداره مارشال‌های آمریکا. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاوریدیس گفت که حمله جمهوری اسلامی ایران به آلبانی باید ذیل ماده پنج ناتو طبقه‌بندی شود که به موجب آن، در صورت حمله به یکی از اعضای ناتو، تمام اعضای این نهاد به دفاع از او برمی‌خیزند. 

او گفت که در حال حاضر هر شاخه از نیروهای مسلح آمریکا شماری کارشناس سایبری دارند که عموما بین شغل‌های مختلف در حرکت‌اند. اما آمریکا برای پاسخ به چالش‌های موجود، به یک سپاه سایبری تمام‌وقت نیاز دارد. او با اشاره به برپایی «فرماندهی سایبری آمریکا» در پایگاهی در ایالت مریلند، گفت که گام بعدی باید تشکیل «سپاه سایبری» مجزا باشد که بتواند حضوری مستقل در ستاد مشترک روسای ارتش داشته باشد؛ درست همانطور که سپاه فضایی آمریکا که در زمان دولت دونالد ترامپ ایجاد شد، اکنون چنین جایگاهی دارد.

استاوریدیس در پایان نوشت: «آمریکا اینک آینده‌ای در پیش رو دارد که در آن باید نه‌تنها با رقابت سایبری قدرت‌های بزرگ مثل چین و روسیه، که باید با حملات سایبری سطح متوسط همچون ایران و کره شمالی نیز رودررو شویم. وقت تنگ است. ملت ما باید یک سپاه سایبری متعهد داشته باشد.»

بیشتر از جهان