واکنش حکومت ایران به تصمیم آلبانی: اقدامی نسنجیده انجام دادید

نخست‌وزیر آلبانی اعلام کرد که به تمامی دیپلمات‌ها، نمایندگان، و کارکنان سفارت ایران در تیرانا ۲۴ ساعت فرصت داده شده است تا خاک این کشور را ترک کنند

چند ساعت پس از اعلام قطع‌ روابط دیپلماتیک آلبانی با حکومت ایران و اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی از این کشور، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن رد تمامی ادعا‌های مطرح‌شده علیه حکومت ایران، این اقدام دولت آلبانی را «نسنجیده» و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌الملل توصیف کرد.

در بیانیه روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ (۷ سپتامبر) وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دولت آلبانی متهم شده است که در حرکتی هماهنگ‌ و از پیش برنامه‌ریزی‌شده با دولت آمریکا و به قصد «فضا‌سازی رسانه‌ای» علیه حکومت ایران، دست به این اقدام زده است.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، روز چهارشنبه اعلام کرد که به تمامی دیپلمات‌ها، نمایندگان، و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا ۲۴ ساعت فرصت داده شده است تا خاک این کشور را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های امنیتی-قضایی آلبانی، حکومت ایران را عامل حملات سازمان‌يافته سایبری اخیر به زیرساخت‌های این کشور معرفی می‌کنند.

به‌گفته نخست‌وزیر آلبانی، تصمیم این کشور به قطع روابط دیپلماتیک و اخراج فوری نمایندگان حکومت ایران از این کشور، واکنش مناسب به حملات خطر‌ناک سایبری جمهوری اسلامی ایران به زیرساخت‌های خدمات عمومی، و سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت آلبانی است.

حدود سه‌ هزار تن از اعضای «سازمان مجاهدین خلق ایران» در یک اردوگاه در ۳۰ کیلومتری پایتخت آلبانی مستقرند. در بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه حکومت ایران، ضمن اشاره به حضور مجاهدین خلق در آلبانی، دولت این کشور به «اثرپذیری از طرف ثالث» متهم شده است.

دولت آلبانی پیش از این هم در سال ۱۳۹۷ دو دیپلمات حکومت ایران، از جمله غلامحسین محمدنیا، سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا، را به اتهام «به خطر انداختن امنیت» اخراج کرده بود. از آن زمان به بعد، سفارت حکومت ایران در آلبانی در سطح کاردار اداره می‌شد.