گزارش اختلاس هشت‌میلیارد تومانی در سازمان میادین شهرداری تهران

مسئولان شهرداری می‌گویند یکی از متهمان قصد اختلاس ۳۰میلیارد تومانی و مهاجرت به کانادا داشت

زاکانی با دست‌کاری در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران، بند‌هایی به‌منظور کمک به چند نهاد انقلابی و مذهبی به آن اضافه کرده است- آژانس عکس تهران

 

در تازه‌ترین جلسه شورای شهر تهران گزارش‌هایی از فساد و اختلاس در سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران و محقق‌نشدن بسیاری از وعده‌های مدیران این سازمان رونمایی شد.

خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند گزارش داد که برخی اعضای شورای شهر تهران در این جلسه به محقق‌نشدن وعده‌ها درباره تاسیس میادین میوه و تره‌بار جدید، کاهش کیفیت ارائه خدمات در میادین و اضافه‌شدن بیش‌از حد نیرو به این سازمان اعتراض کرده‌اند.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در این جلسه گفت که «نارضایتی خرید از میادین میوه و تره‌بار در بین مردم رو به افزایش است».

پیرهادی اضافه کرد که او و برخی دیگر از اعضای شورا شهر تهران «مدتی است از میادین تره‌بار شهرداری» خرید نمی‌‌کنند، چراکه «وضعیت میادین را نابسامان» می‌‌دانند.

او گفت در دوره جدید شهرداری تهران زیر نظر علیرضا زاکانی، وعده راه‌اندازی چندین میدان جدید میوه و تره‌بار در تهران داده شده که با گذشت بیش از یک سال این وعده محقق نشده است.

این عضو شورای شهر تهران همچنین از جذب نیروهای خارج از مجموعه شهرداری برای سازمان میادین انتقاد کرد و گفت در حال حاضر وضعیت این سازمان «بحرانی» است.

ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران، نیز در جلسه به وضعیت جذب نیرو در سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار انتقاد کرد.

امانی گفت در این سازمان برخی معاونان از خارج مجموعه وارد شده‌اند و از طرفی نیروی انسانی زیادی جذب شده است که نیاز به بودجه بیشتر برای پرداخت حقوق آن‌ها وجود دارد. 

این عضو شورا همچنین ورود سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به چرخه توزیع کالا برخلاف اساسنامه این سازمان، انتقاد کرد و گفت: «اگر یک ریال از بودجه سازمان برای زنجیره توزیع هزینه شود، خلاف قانون خواهد بود.»

امانی همچنین به وقوع یک فقره اختلاس به مبلغ نزدیک هشت‌میلیارد تومان در سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار اشاره کرد و افزود که نمی‌توان «به سادگی از کنار آن گذشت».

او گفت که «اطلاعات این موضوع در اختیار من است و باید سازوکاری برای رسیدگی به وضعیت این سازمان مشخص شود».

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، هم در این جلسه با دفاع از عملکرد این سازمان گفت که براساس اساسنامه‌، این سازمان باید «مکان توزیع برای تولیدکننده واقعی» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فصاحت درباره موضوع وقوع اختلاس هم توضیح داد که این پرونده «مرتبط با این دوره نبوده و در دوره گذشته رخ داده است و بنده فرد مربوطه را برکنار کرده‌ام».

او گفت که در این پرونده «سه نفر تبانی کرده بودند که برکنار شدند و همچنین شش‌میلیارد تومان مبلغ اختلاس‌شده را نیز بازگردانده‌اند».

این مقام بی‌آنکه به نام فردی اشاره کند، ادامه داد: «یکی از این افراد اقامت کانادا گرفته بود و قصد اختلاس ۳۰میلیارد تومانی داشت که جلوی آن گرفته شد.»

به گفته او «در دوره گذشته برخی جعل سند می‌کردند و سندی که یک‌بار پرداخت شده بود‌ را با سوء‌استفاده از سیستم مکانیزه مجددا تولید می‌کردند».

عملکرد شهرداری تهران تحت مدیریت علیرضا زاکانی در یک سال گذشته با انتقاد‌ها و اعتراض‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.

منتقدان می‌گویند زاکانی تخصص و تجربه مدیریت شهری را ندارد و با لابی‌گری و قانون‌شکنی به این مقام اجرایی رسیده و ادامه فعالیت او در چنین جایگاهی غیرقانونی است.

ناصر امانی یکی از سرسخت‌ترین منتقدان و مخالفان زاکانی است که طی این مدت انتقاد‌های تند و تیزی متوجه عملکرد او در شهرداری تهران کرده است.

قطع حق سرویس دانش‌آموزان استثنایی ازجمله اقدام‌های جنجالی زاکانی در شهرداری تهران است که درپی این اقدام، تعدادی از دانش‌آموزان به‌دلیل ناتوانی خانواده‌ها در پرداخت هزینه سرویس مدرسه، از ادامه تحصیل محروم و خانه‌نشین شدند.

براساس اعلام سازمان آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی، در حال حاضر حدود یک‌صدهزار کودک در زیرگروه‌های آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی، کم‌توان ذهنی، معلول جسمی‌حرکتی، طیف اوتیسم، اختلال رفتاری‌ــ‌هیجانی، چندمعلولیتی و گروه ویژه یادگیری مشغول تحصیل‌اند.

علیرضا زاکانی، اصول‌گرایی که با لابی‌‌گری و نقض قانون و فشار نهاد‌های بالادستی، شهردار تهران شده است، علاوه‌بر چند انتصاب جنجالی، حاضر نیست کارنامه مالی و مدیریتی خود را شفاف کند. همچنین تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد زاکانی با دست‌کاری در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران، بند‌هایی به‌منظور کمک به چند نهاد انقلابی و مذهبی به آن اضافه کرده است.

زاکانی چندی پیش نیز با صدور حکمی، حسین حیدری (دامادش) را به مقام مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد که در واکنش به موج اعتراض اصول‌گرایان، مجبور شد این حکم را لغو کند.