زاکانی مردم محله‌های فرسوده را کوچ می‌دهد

شهردار تهران: ما می‌خواهیم محله‌ها را با الگویی جدید بسازیم و این مستلزم کوچ است

نوسازی بافت‌های فرسوده تهران حالا به چالشی مهم تبدیل شده است - تجارت نیوز

علیرضا زاکانی، شهردار منتخب تهران، قصد دارد محله‌های تهران را با «الگویی جدید» بسازد. الگوی جدیدی که او از آن نام می‌برد، همان روشی است که به گفته وی در شهرک‌های اکباتان و آپادانا اجرا شده است. به گفته زاکانی، بر اساس الگوی جدید مردم محله‌های فرسوده کوچ داده می‌شوند و پس‌ از اینکه «جای» آنان ساخته شد، به محل سکونت خود بازمی‌گردند. حکم شهردار منتخب تهران هنوز در وزارت کشور تایید نشده است.

بیش از سه هزار هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها در مناطق جنوبی تهران واقع‌اند. در محله‌های مناطق ۱۸ تا ۲۱ تهران خانواده‌های اغلب پرجمعیت در کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک و خانه‌هایی با متراژ کمتر از ۱۰۰متر زندگی می‌کنند. این وضعیت به‌طور پراکنده در منطقه‌های دیگر از جمله ۱۲ و ۱۷ نیز وجود دارد.

نوسازی بافت‌های فرسوده تهران مسئله‌ای که است که حالا به چالشی مهم تبدیل شده است؛ به‌خصوص اینکه بارها اعلام شده است در صورت وقوع زلزله در تهران، این مناطق بیشترین آسیب را خواهند دید؛ اما نوسازی بافت‌های فرسوده تهران با توجه به جمعیت زیاد ساکن در این محله‌ها و مشکلات اقتصادی مردم کار آسانی هم نیست. بیشتر خانواده‌های ساکن در این مناطق فرسوده قشرهای کم‌درآمد جامعه‌اند که با توجه به نرخ تورم و گرانی‌ها برای تامین نیازهای روزانه خود هم مشکل دارند. در چنین شرایطی، بازسازی خانه‌ اولویت این خانواده‌ها نیست.

با این‌ همه، برنامه شهردار تهران برای نوسازی محله‌های دارای بافت فرسوده این است که مردم از محل زندگی خود کوچ داده ‌شوند و بعد از اینکه «جای» آنان ساخته شد، به محل زندگی خود باز‌گردند. او با اعلام می‌خواهد یک محله را با «الگوی جدید» بسازد، گفت که این مسئله به کوچ نیاز دارد. این در حالی است که کوچ دادن اجباری ساکنان یک محله، دخالت در امور شخصی مردم محسوب می‌شود و زندگی آنان را مختل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الگوی جدیدی که زاکانی از آن صحبت کرده است، به گفته خود وی، «مانند همان ایده‌ای است که قبلا برای اکباتان و آپادانا بود». در حالی که ساخت شهرک‌ اکباتان از سال ۱۳۴۵ آغاز شد و تاریخچه ساخت شهرک آپادانا نیز به سال ۱۳۵۰ می‌رسد.

علیرضا زاکانی مدعی شد که این کار یک برنامه «کوتاه‌مدت» است. او از ارائه «مشوق‌ها و تسهیلات» برای نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داده ولی نگفته است که آیا این مشوق‌ها متناسب با درآمد و توان اقتصادی مردم مناطق فرسوده تعیین شده‌اند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، زاکانی در پاسخ به این سوال که چه تسهیلاتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر دارد، گفت: «ما مشوق‌های خود را اعلام می‌کنیم، چرا که به بسته کاری نیاز دارد. بخشی از ماجرای مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده به معنی نوسازی شهری و نه‌ فقط نوسازی بافت است.»

برنامه علیرضا زاکانی برای کاهش فاصله طبقاتی در تهران نیز این است که سرانه فضاهای فرهنگی، اجتماعی و سبز در مناطق مختلف تهران متناسب‌سازی شود. او درباره جزئیات این طرح هم توضیح بیشتری نداد و فقط به ذکر این نکته اکتفا کرد که «این مسئله برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواهد که رئوس آن در برنامه‌های ما هست و باید جزئیات این رئوس را اجرا کنیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.»

محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، نیز مدعی بود که با ساخت مراکز فرهنگی و توسعه فضای سبز در تهران درصدد ایجاد توازن در مناطق شهری و کاهش فاصله‌های طبقاتی است اما این ایده درنهایت به ساخت مراکز بزرگ با کاربری فرهنگی در جنوب شهر منتهی شد که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها تا مدت‌ها بدون استفاده و بی‌رونق باقی ماندند؛ نمونه‌ آن پردیس تئاتر تهران یا خاوران در منطقه ۱۵ تهران است که در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید اما با وجود هزینه زیاد و تجهیزات پیشرفته، هرگز با استقبال گروه‌های تئاتری روبه‌رو نشد و رونق نیافت.

علیرضا زاکانی، در جلسه رسمی روز یکشنبه (۱۷ مرداد) و با رای اعضای شورای شهر به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد اما برای اینکه بر کرسی مدیریت شهری تهران در خیابان بهشت تکیه بزند، باید از وزارت کشور هم  تاییدیه بگیرد؛ این در حالی است که انتخاب او به‌ سمت شهردار تهران به دلیل نداشتن تحصیلات و سابقه کار اجرایی مرتبط، واکنش‌ها و انتقادهای زیادی در پی داشته است.