زاکانی تعداد ساختمان‌های ناایمن تهران را به سه هزار پلاک کاهش داد

شهردار قبلی تهران وجود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران را تایید کرده بود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از وجود سه هزار ساختمان «ناپایدار» در شهر تهران خبر داد- عکس از علی قربانی- تسنیم

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از وجود سه هزار ساختمان «ناپایدار» در شهر تهران خبر داد و مدعی شد که تنها ۱۰ درصد این ساختمان‌ها به مرحله خطر رسیده‌اند. این در حالی است که پیروز حناچی، شهردار قبلی تهران اعلام کرده بود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران وجود دارد. محمد داوری، رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران، نیز گفته بود از  ۳۳ هزار ساختمان ناایمن تهران، سه هزار ساختمان به مرحله خطر رسیده‌اند.

زمستان سال ۱۳۹۵، پس از آنکه ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران بر اثر آتش‌سوزی فروریخت، شهرداری تهران به تب‌وتاب افتاد تا ساختمان‌های ناایمن تهران را شناسایی کند. پایشی که در این زمینه انجام شد، نشان داد که حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد. این خبر را پیروز حناچی، شهردار سابق تهران، تابستان ۱۳۹۹ اعلام کرد.

پس از آن، در زمستان ۱۳۹۹، چهار سال پس از حادثه پلاسکو و حدود یک ماه پس از آتش‌سوزی کلینیک سینا مهر، محسن هاشمی، رئیس پیشین شورای شهر تهران، نیز گفت که از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن، ۲۲۰ ساختمان ایمن‌سازی شده‌اند، ایمن‌سازی سه هزار و ۲۰۰ ساختمان شروع شده و هنوز برای ایمن‌سازی ۳۲ هزار ساختمان اقدام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با اعلام این خبر، محمد داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، نیز خبر داد که از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن موجود در شهر تهران، سه هزار ساختمان درجه ناایمنی بالاتری دارند که اطلاعات و موقعیت آن‌ها به شورای شهر ارائه شده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد برخی از ساختمان‌ها خطر «غیرقابل تحمل» و «ریسک بالاتر» دارند و در سامانه به‌عنوان ساختمان قرمز مشخص شده‌اند.

با وجود اینکه هیچ خبر جدیدی درباره ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر و ناایمن شهر تهران منتشر نشده است، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در خبری جدید، تعداد ساختمان‌های ناایمن شهر تهران را به سه هزار پلاک کاهش داده و مدعی شده است که فقط ۱۰ درصد این ساختمان‌ها در مرحله خطرند.
او که روز چهارشنبه، ۷ مهر، در مراسمی برای گرامیداشت روز آتش‌نشانی و ایمنی در ایران صحبت می‌کرد، گفت که حل این «مشکل» با توسعه حداقلی انجام نمی‌شود و به اراده، کار جمعی و قانون نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رکنا، شهردار تهران در این مراسم، به آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران و جان باختن تعدادی از آتش‌نشانان اشاره کرد و گفت: «چرا بعد از این رخدادها باید به فکر چنین تدابیری باشیم؟ این اتفاق‌ها قابل تکرار و البته قابل‌پیشگیری‌اند.»

شهردار جدید تهران در حالی مدعی حل مشکلات از طریق پیشگیری شده است که حتی در ارائه آمار ساختمان‌های ناایمن شهر تهران هم از اعلام تعداد واقعی خودداری می‌کند.

در حادثه ساختمان پلاسکو، ۱۶ آتش‌نشان جان باختند. پس از این حادثه، «هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت ایران، تشکیل شد. بررسی‌های این هیئت نشان داد که شهرداری تهران در اجرای کامل و به‌موقع بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و تبصره آن کوتاهی کرده است.

بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اگر ساختمانی اصول ایمنی، فنی و بهداشتی را رعایت نکند، شهرداری باید فورا به مالکان آن اخطار دهد. قانون به شهرداری اجازه داده است که اگر مالک قانون را رعایت نکرد و شهرداری برای رفع نواقص هزینه کرد، این هزینه‌ها را از متخلفان وصول کند.

بیشتر از جهان