قوه قضاییه به‌جای عاملان حمله‌های شیمیایی علیه رسانه‌ها و شخصیت‌ها اعلام جرم کرد

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران به نقل از یک مقام امنیتی نوشت در دوربین‌های مدارس مورد مشکوکی یافت نشد

در حالی‌ که حملات شیمیایی به مدارس دخترانه و خوابگاه‌های دانشجویی ادامه دارد، نهادهای امنیتی همچنان از پاسخگویی شفاف و معرفی عاملان به مردم خودداری می‌کنند. رئیس سازمان بازرسی می‌گوید تاکنون کسی در این زمینه دستگیر نشده و قوه قضاییه هم در ارتباط با مسمومیت‌ها، به‌جای شناسایی و مجازات عاملان مسموم‌سازی دختران علیه سه رسانه و سه شخصیت اعلام جرم کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حملات شیمیایی به مدارس در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند هم با هدف قرار دادن ده‌ها مدرسه در شهرهای مختلف از جمله زاهدان، گناوه، ساوه و اراک ادامه یافتند.

هم‌زمان با گسترش دامنه حملات به دانشجویان و دانش‌آموزان دختر، ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از ورود این سازمان به موضوع مسمومیت‌های سریالی خبر داد و گفت: درباره اینکه آیا دستگاهی در این خصوص ترک فعل کرده است یا خیر، هنوز نمی‌توان نظر داد و باید منتظر بررسی‌ها و نتایج آزمایش‌ها باشیم. او وعده داد که این سازمان «وظایف قانونی‌» خود را در این زمینه انجام می‌دهد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه طبق دستور ابراهیم رئیسی، وزیر کشور مامور بررسی این موضوع است، افزود: بنابر اطلاعی که دارم، تاکنون کسی در این خصوص دستگیر نشده است.

اهمال در شناسایی و مجازات عاملان حملات شیمیایی موجی از انتقادها را در میان طیف‌های مختلف جامعه و حتی برخی افراد نزدیک به حکومت در پی داشته است. با این‌ حال به نظر می‌رسد که برای مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، دستگیری و توبیخ منتقدان بر شناسایی عاملان مسموم‌سازی اولویت دارد.

مرکز رسانه قوه قضاییه به نقل از علی صالحی، دادستان تهران، از اعلام جرم علیه سه رسانه و سه شخصیت در ارتباط با مسمومیت‌ها، با ادعای نشر «شایعه» خبر داد. بر مبنای این گزارش، مدیران وب‌سایت رویداد۲۴ و روزنامه‌های هم‌میهن و شرق به دادگاه احضار شده‌اند. همچنین قوه قضاییه علیه رضا کیانیان، هنرمند سینما، آذر منصوری و صادق زیباکلام، فعالان سیاسی، نیز اعلام جرم کرده است.

مرکز رسانه قوه قضاییه مدعی شد که این اقدام «در پی دستور رئیس قوه قضاییه در رابطه با لزوم صیانت از امنیت روانی مردم و خانواده‌ها و برخورد با نشر دروغ و شایعات بی‌اساس» انجام شده است.

دادستان تهران در پیوند با همین موضوع گفت: «دستگاه‎‌‌های امنیتی، انتظامی و قضایی کسانی را که به نشر دروغ و شایعات اقدام و فضای امنیت روانی شهروندان و خانواده‌های عزیز را تهدید کنند، رصد می‌کنند و برخورد قاطع و قانونی در انتظار آن‌ها خواهد بود.»

صالحی افرادی را که درباره این موضوع اطلاع‌رسانی و پرسشگری می‌کنند، به «التهاب‌آفرینی» متهم کرد و افزود: «متاسفانه برخی چهره‌های معروف و رسانه‌های مکتوب و آنلاین به‌جای انتشار اطلاعات صحیح و دقیق به انتشار ادعاهایی خلاف واقع و کاملا دروغ اقدام کرده‌اند که حقیقتا موجب تشویش اذهان عمومی شده است و قاعدتا دستگاه قضائی وظیفه دارد با این دست دروغ‌پراکنی‌ها برخورد قانونی کند.»

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه هم سیدعلی پورطباطبایی، یکی از مدیران وب‌سایت قم‌نیوز، را که پیگیر مسمومیت‌های دانش‌آموزان بود، دستگیر کرده بود.

اعلام جرم علیه رسانه‌ها، شخصیت‌ها و خبرنگاران در ارتباط با مسمومیت‌ها در حالی است که مردم انتظار دارند عوامل حمله‌های شیمیایی معرفی و مجازات شوند.

دادستان تهران درباره آخرین اقدام‌های انجام‌شده برای کشف علت مسمومیت‌ها و عوامل دخیل در این حوادث گفت: «در این رابطه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی کشور به‌صورت جدی و شبانه‌روزی در حال بررسی موضوع‌اند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هفته‌ها است که ادعا می‌کنند دستگاه‌های امنیتی و قضایی پیگیر عوامل دخیل در مسموم‌سازی دانش‌آموزان‌اند اما نه‌تنها گزارش قابل‌اعتنایی به مردم نداده‌اند، بلکه حتی اجازه نمی‌دهند خانواده‌ها به نتایج آزمایش‌ها دسترسی داشته باشند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در حاشیه مراسم روز درختکاری، به مسمومیت دانش‌آموزان واکنش نشان داد و خواستار «اشد مجازات» برای دست‌های دخیل در این کار شد. پس از آن، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، اعلام کرد حکم عاملان حمله شیمیایی به مدارس «افساد فی‌الارض» است و چنانچه عوامل این اقدام، مشخص، شناسایی و دستگیر شوند، دستگاه قضایی به پرونده آن‌ها خارج از نوبت و ویژه رسیدگی خواهد کرد.

به‌رغم این سخنان، برای عموم مردم و فعالان مدنی این ادعا باورپذیر نیست که نهادهای امنیتی تاکنون نتوانسته‌اند عوامل حمله شیمیایی به دختران را شناسایی کنند. به گفته آنان، نهادهای امنیتی که در جریان خیزش سراسری از دوربین‌های مداربسته مدارس برای دستگیری دانش‌آموزان معترض استفاده می‌کردند، اکنون نیز می‌توانند با استفاده از همین دوربین‌ها عوامل حملات شیمیایی را شناسایی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه در گزارشی ادعا کرد دوربین‌های امنیتی مدارس بررسی شده‌ اما مورد مشکوکی در آن‌ها مشاهده نشده است. در این گزارش، به نقل از یک «مقام آگاه امنیتی» آمده که علاوه بر دوربین‌های مداربسته مدارس، دوربین‌های شهری اطراف مدرسه‌ها نیز بررسی شده‌اند اما هیچ مورد مشکوکی دیده نشده است. این مقام امنیتی در ادامه گفت: «در مواردی مظنونان بازداشت شدند که پس از تحقیق مشخص شد ارتباطی با موضوع نداشتند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در تلاش‌اند حملات شیمیایی را به «دشمنان» و «عوامل خارج از کشور» نسبت دهند؛ در یکی از آخرین اظهارنظرها، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مسمومیت‌ها در مدارس ایران را «توطئه و پروژه جدید دشمنان» عنوان کرد و مدعی شد که «پس از شکست در پروژه آشوب و اغتشاشات اخیر، توطئه‌ای دیگر را علیه مردم راه‌اندازی کرده‌اند».

فرضیه نسبت دادن حملات شیمیایی به خارج از ایران حتی در میان وابستگان حکومت نیز مخالفانی دارد؛ مرتضی محمود‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در همین زمینه به وب‌سایت جماران گفت: «چون خبر موثقی نداریم، نمی‌توانیم بگوییم مسمومیت دانش‌آموزان در راستای زن زندگی آزادی، جریان نفوذ یا سرویس‌های امنیتی بیگانه است. این افراد در هر لباس و جایگاهی که باشند، سرباز شیطان‌اند.»