رئيس مجلس نمايندگان آمريکا قصد دارد با رئيس جمهوری تايوان در آمريکا ملاقات کند

این نگرانی وجود دارد که سفر احتمالی مک کارتی به تایوان تنش‌ها را در سراسر تنگه تايوان به شدت افزايش دهد

چين روابط ميان مقامات آمريکایی و تايوان را نقض حاکميت خود می‌داند-REUTERS/Leah Millis

 روز دوشنبه ۶ مارس، دو منبع مطلع به خبرگزاری رويترز گفتند کوین مک کارتی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد در هفته‌های آینده با تسای اینگ ون، رئيس جمهوری تايوان در آمريکا ملاقات کند. این دیدار جايگزين برنامه سفر این نماینده جمهوريخواه به جزيره دمکراتيک تایوان است. چین همچنان تایوان را جزو خاک خود می‌داند.

این منابع مطلع که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کردند، گفتند: تسای اینگ ون برای سخنرانی در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان دعوت شده است و به احتمال زیاد با مک کارتی ملاقات خواهد کرد.

یکی از این منابع گفت این نشست در آمریکا به احتمال زیاد در ماه آوریل برگزار می‌شود. این منبع مطلع در عین حال دیدار مک کارتی از تایوان در آینده را رد نکرد.

 چین از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت بسیار خشمگین شد.

فایننشال تایمز اولین خبرگزاری بود از جزییات این سفر خبر داد.

مک کارتی در جريان مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌بی‌سی» در اوائل روز دوشنبه از پاسخ دادن به اينکه آيا از تايوان ديدن خواهد کرد يا نه خودداری کرد و گفت اگر سفری در حال برنامه‌ریزی شدن بود اطلاع می‌دادیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار منبع ديگر، از جمله مقامات آمریکایی و افراد مطلع از تحولات دولت آمريکا و تايوان می‌گویند: هر دو طرف نگران‌انند که سفر آينده مک کارتی تنش‌ها را در سراسر تنگه تايوان به شدت افزايش دهد. علاوه بر این، سفر مک کارتی ممکن است در زمانی رخ دهد که تایوان در اوايل سال آينده برای انتخابات رياست جمهوری خود آماده می‌شود.

کتابخانه ریگان و سفارت چین در واشنگتن بلافاصله به درخواست‌های مربوط به این اظهارنظر پاسخ ندادند. سفارت دوفاکتوی تايوان در واشنگتن نیز در پاسخ به این سوال گفت: «اطلاعاتی برای به اشتراک گذاشتن» ندارد.

چين روابط ميان مقامات آمريکایی و تايوان را نقض حاکميت خود می‌داند. پکن پس از سفر نانسی پلوسی به شدت به این موضوع حساس شده است. 

با وجود تهدید چین، روسای جمهوری تايوان، از جمله تسای اینگ ون، سابقه سفر به آمريکا دارند اما تا به حال آمریکا از دیدار سیاست‌مداران ارشد تایوانی در واشنگتن اجتناب کرده است. 

سال گذشته نانسی پلوسی، از تايوان دیدار و با تسای اینگ ون ملاقات کرد. او از هشدارهای چين سرپيچی کرد. چین در پاسخ تمرینات نظامی زیادی را در اطراف این جزیره آغاز کرد. این تمرینات نظامی باعث شد این نگرانی بوجود آید که پکن ممکن است تهدید خود نسبت به تایوان را عملی کند. 

آمریکا مانند اکثر کشورها روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما بر اساس قانون آمریکا، این کشور یاید برای دفاع به تایوان کمک کند. 

بیشتر از جهان