آمریکا می‌گوید واشینگتن و متحدانش در آسيا آماده نبردند

پکن  واشینگتن را متهم کرده است که با استقرار منظم کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا و جت‌های جنگنده‌، در مناقشات آسیایی دخالت می‌کند

Sean M. CASTELLANO / US NAVY / AFP

يک ژنرال آمريکایی، روز چهارشنبه نهم فوریه (۲۰ بهمن)‌، گفت نيروهای آمريکايی و متحدانشان در آسيا پس از سال‌ها تمرينات رزمی مشترک آماده نبردند. او افزود عقب‌نشینی روسيه در اوکراين بايد به‌عنوان هشداری برای متجاوزان بالقوه آسيایی مانند چين و کره شمالی باشد.

ژنرال جوزف رایان گفت متحدان آمریکا مانند فیلیپین، ژاپن و استرالیا در میان کشورهای دیگر «نشان داده‌اند که در برابر تجاوز کشورهایی که تلاش می‌کنند نظم جهانی را مختل کنند، ایستادگی خواهند کرد.»

در حال حاضر ناتو، اتحاد نظامی ۳۰ کشور با اکثریت اعضای اروپایی است که تعهد کرده‌اند از یکدیگر در برابر حملات خارجی دفاع کنند. اگرچه ناتو همتای آسیایی ندارد، اما شبکه‌ای از پیمان‌های منطقه‌ای آمریکا و متحدانش ازجمله در شرق، شمال شرق و جنوب شرقی آسیا، امنیت منطقه‌ای را فراهم می‌کنند.

ژنرال رایان روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «من شخصا از سطح همکاری شرکای‌ ما در این منطقه و توانایی آن‌ها برای پاسخ به تجاوز چین و کره شمالی تحت تاثیر قرار گرفته‌ام.»

ژنرال رایان که فرمانده  لشکر ۲۵ پیاده‌نظام ارتش آمریکا مستقر در هاوایی است، برای گفت‌وگو با همتایان فیلیپینی‌اش پیش از دو تمرین رزمی سالانه در مقیاس بزرگ در مانیل، پایتخت این کشور حضور دارد. این تمرین رزمی شامل مانورهای حمله زمینی، دریایی و هوایی، با حضور هزاران سرباز آمریکایی و فیلیپینی در ماه‌های مارس و آوریل (اسفند و فروردین) خواهد بود.

فیلیپین، قدیمی‌ترین متحد منطقه‌ای آمریکا در آسیا است که پیش از این میزبان بزرگ‌ترین پایگاه‌های نیروی دریایی و هوایی آمریکا در خارج از سرزمین اصلی آمریکا بوده است. فیلیپین در حال حاضر به تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی اجازه داده است تا با سلاح‌ و تجهیزات رزمی در دست‌کم ۹ اردوگاه نظامی تحت یک پیمان دفاعی که در سال ۲۰۱۴  امضا شده، مستقر شوند.

واشینگتن در منطقه گسترده‌تر آسيا و اقيانوس آرام، یک زنجیره اتحاد با کشورها برای مقابله با آنچه آمریکا «تهديدهای چين و کره شمالی» می‌‌نامد، ایجاد کرده است. چین و کره شمالی به‌طور فزاينده‌ای جنگ‌طلبی خود را نشان داده‌اند.

چین تمرینات رزمی آمریکا در مناطق ساحلی دریای جنوبی‌اش که پکن در عمل و به‌طور کامل آن را بخشی از مرزهای خود می‌داند محکوم کرده است. پکن  واشینگتن را متهم کرده است که با استقرار منظم کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا و جت‌های جنگنده‌، در مناقشات آسیایی دخالت کرده و منطقه را به طرز خطرناکی نظامی کرده است.

 

بیشتر از جهان