هيات کنگره آمریکا به تایوان سفر کرد

پکن اخیرا تحریکات نظامی و ديپلماتيک خود را علیه تايوان افزايش داده است

پیش‌بینی می‌شود که این قانونگذاران با تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان، و نیز بازرگانان و صاحبان کسب‌و‌کار ملاقات کنند- Robyn Beck / AFP

هياتی از قانونگذاران آمريکایی روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند) در بخشی از سفر پنج‌روزه به تایوان، با رئیس مجلس قانونگذاری این جزیره خودگردان ملاقات کردند. این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که تنش بین آمریکا و چین رو به افزایش است. 

هياتی که روز يکشنبه وارد تایوان شد، شامل  رو کانا از کاليفرنيا، تونی گونزالس از تگزاس، جيک اوچينکلوز از ماساچوست و جاناتان جکسون از ايلينوی است.

پیش‌بینی می‌شود که این قانونگذاران با تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان، و نیز بازرگانان و صاحبان کسب‌و‌کار ملاقات کنند. آن‌ها روز دوشنبه با موریس چانگ، بنیانگذار شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان که پدر صنعت تراشه این جزیره محسوب می‌شود، گفت‌گو کردند.

کانا، نماینده دموکرات از منطقه «سيليکون ولی»، گفت که جویای آشنایی بیشتر با نقش این جزيره در صنعت نيمه‌هادی در تايوان است. کانا و اوچینکلوز، در کمیته انتخابی مجلس نمایندگان در مورد بررسی رقابت  آمریکا و چین عضویت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانا همچنین به تهدید چین علیه تایوان اشاره کرد که در ماه‌های اخیر بیشتر شده است. چين با هرگونه مبادله بين تايوان و دولت‌های خارجی مخالفت می‌کند. پکن اين جزيره را بخشی از خاک چین می‌داند و تهدید کرده است که در صورت لزوم، برای الحاق دوباره آن به خاک اصلی چین، به زور متوسل می‌شود. پکن اخیرا تحریکات نظامی و ديپلماتيک خود را علیه تايوان افزايش داده است.

کانا گفت: «تلاش‌های ما برای سفر به اینجا به هیچ وجه نباید برای چین تحریک‌آمیز باشد.»

یو شیی-کون، رئیس مجلس قانونگذاری تایوان، از این سخنرانی مقام آمریکایی، برای ضربه زدن به وانگ یی،  مقام ارشد سیاست خارجی حزب کمونیست چین، استفاده کرد. وانگ یی در طول تعطیلات آخر هفته در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که تایوان «هرگز کشوری [مستقل] نبوده است و در آینده نیز نخواهد بود».

با این حال، یو شیی-کون تصریح کرد: «چین واقعیت تاریخی را نادیده می‌گیرد و ادعا می‌کند که بر تایوان حاکمیت دارد، در حالی که تایوان در حال حاضر به یک ملت مستقل تبدیل شده است.» او گفت که تایوان هرگز، حتی  یک روز، تحت حاکمیت «جمهوری خلق چین» نبوده است.

به گزارش نشنال‌تايمز، پیش از سفر هیات قانونگذاران آمریکایی به تایوان، يک مقام ارشد پنتاگون نیز روز جمعه، ۱۷ فوریه، به این جزیره سفر کرده بود. سخنگوی پنتاگون در مورد دیدار مایکل چیس، مقام ارشد پنتاگون در امور چین و دستیار وزیر دفاع آمریکا، از تایوان، اظهارنظر نکرد.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: «تعهد ما به تایوان و به حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و در داخل منطقه، جدی است.»

وزارت خارجه تايوان سفر مایکل چیس را انکار می‌کند و گفته است که اطلاعاتی در مورد چنين ديداری ندارد.

بیشتر از جهان