تاسیس پایگاه‌های نظامی جدید در فیلیپین پس از توافق واشنگتن و مانیل

آمریکا برای توسعه تجهیزات و زیرساخت‌های نظامی در فیلیپین ۸۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

وزیر دفاع کاخ سفید سه‌شنبه پس از دیدار از کره جنوبی، وارد فیلیپین شد - AFP

مانیل و واشنگتن می‌گویند برای مقابله با اقدام‌های تهاجمی چین در جزیره تایوان و دریای چین جنوبی، چهار پایگاه جدید نظامی در فیلیپین تاسیس می‌کنند.

این تصمیم پس از سفر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به فیلیپین اتخاذ شد. وزارت دفاع دو کشور در بیانیه‌ای مشترک، خبر تاسیس پایگاه‌های جدید را اعلام کردند.

بر اساس این بیانیه، آمریکا برای توسعه تجهیزات در پنج پایگاه مستقر و تاسیس چهار پایگاه نظامی جدید در این کشور، ۸۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وزیر دفاع کاخ سفید سه‌شنبه پس از دیدار از کره جنوبی، وارد فیلیپین شد. لوید آستین در کره جنوبی هم برای تقویت ارتش این کشور و ارائه پاسخ‌های لازم به تهدیدهای هسته‌ای فزاینده کره شمالی به توافق‌ رسیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی در خاک فیلیپین و پایگاه‌های این کشور مستقرند. این نظامیان در سال‌های اخیر برای مقابله با اسلامگرایان افراطی در این کشور مشاوره‌های فراوانی به همتاهای فیلیپینی خود داده‌اند.

فیلیپین یکی از قدیمی‌ترین متحدان ایالات متحده در مبارزه با تروریسم است و در قرن بیستم، میزبان دوتا از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده در خارج از سرزمین اصلی آمریکا بود. این پایگاه‌ها اوایل دهه ۹۰، پس از اینکه سنای فیلیپین تمدید مجوز فعالیت آن‌ها را رد کرد، تعطیل شدند؛ اما نیروهای آمریکایی در سال ۱۹۹۹، برای اجرای یک رزمایش نظامی مشترک در مقیاسی بزرگ به فیلیپین بازگشتند.

قانون اساسی فیلیپین استقرار دائمی نیروهای خارجی و مشارکت آن‌ها در جنگ‌های داخلی را ممنوع می‌کند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، چهارشنبه با بونگبونگ مارکوس، رئیس‌جمهوری فیلیپین هم جداگانه دیدار کرد. مارکوس از زمانی که در ژوئن گذشته به قدرت رسید، برای تقویت روابط با ایالات متحده تلاش زیادی کرد.

روابط فیلیپین و ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری رودریگو دوترته، سلف بونگبونگ مارکوس، به سردی گرایید. تنها پس از انتخاب مارکوس به رئیس‌جمهوری بود که واشنگتن و مانیل دوباره به هم نزدیک شدند. کامالا هریس، معاون جو بایدن، هم نوامبر گذشته پس از مدت‌ها به عنوان اولین مقام ارشد آمریکایی از فیلیپین دیدارکرد.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری که در سال ۲۰۲۱ از سیاست کناره‌گیری کرد، روابطی صمیمانه با چین و روسیه برقرار کرده بود و در مقطعی تهدید کرد که روابطش با واشنگتن را قطع خواهد کرد. این در حالی است که مانیل در دهه‌های اخیر یکی از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در خاور دور بوده است.

بیشتر از جهان