رئیس اطلاعات مراکش: پیمان ابراهیم کمک می‌کند با تروریست‌های نیابتی ایران مبارزه کنیم

حبوب الشرقاوی تاکید کرد مراکش با تهدید‌های واقعی از سوی جمهوری اسلامی مواجه است

حبوب الشرقاوی، مدیر دفتر مرکزی تحقیقات دادگستری مراکش که به عنوان سازمان اطلاعات یا اف‌بی‌آی این کشور شناخته می‌شود، در گفت‌وگویی با شبکه اسرائیلی آی۲۴، به تهدیدهای مختلفی که از سوی گروه‌های تروریستی نیابتی ایران متوجه کشورهای منطقه است، اشاره کرد.

الشرقاوی که برای نخستین بار با یک کانال تلویزیونی مستقر در اسرائیل مصاحبه می‌کرد، گفت که پیمان ابراهیم ائتلاف کشورهایی را که علیه فعالیت‌های تروریستی تحت حمایت ایران در خاورمیانه می‌جنگند، به میزان قابل‌توجهی تقویت کرده است. او پیمان ابراهیم را مهم‌ترین اقدام برای مبارزه با تهدیدهایی دانست که از سوی گروه‌های تروریستی نیابتی وجود دارند و افزود: «این پیمان که با اسرائیل و آمریکا امضا شد، می‌تواند بازدارنده فعالیت‌های ایران باشد و با چالش‌های امنیتی مرتبط با دخالت ایران در امور داخلی کشورها مقابله کند.»

حبوب الشرقاوی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی جمهوری اسلامی و حزب‌الله علیه مراکش تهدیدی وجود دارد؟ پاسخ داد: «مطمئنا از سوی ایران یک تهدید واقعی برای مراکش وجود دارد. ایران از سال ۲۰۱۷ از طریق حزب‌الله و با کمک الجزایر، از جبهه جدایی‌طلبان حمایت می‌کند. حمایت ایران منبع بی‌ثباتی برای مراکش است. گزارش‌ها و اطلاعات به‌وضوح نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی از طریق حزب‌الله و با کمک الجزایر، به شبه‌نظامیان پولیساریو موشک‌های ضدهوایی و پهپاد می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر تحقیقات دادگستری مراکش ضمن تاکید بر اینکه ایران به دنبال تثبیت پایگاه خود در شمال آفریقا است، افزود: «بین ایران و حزب‌الله از یک سو و جبهه پولیساریو و الجزایر از سوی دیگر نزدیکی مهمی اتفاق افتاده است. این نزدیکی تهدیدی برای امنیت و ثبات مراکش است.»

او ادامه داد: «من باید بر اهمیت هماهنگی و تبادل اطلاعات و تخصص با کل جهان برای مقابله با این خطر بزرگ تاکید کنم. زیرا ایران، جبهه جدایی‌طلب (پولیساریو) و حزب‌الله تهدیدهای جدی به شمار می‌روند. مسلح کردن پولیساریو و آموزش اعضای آن را حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران به عهده گرفته‌اند و همه این‌ها با کمک الجزایر انجام می‌شود.»

رئیس اطلاعات مراکش در ادامه گفته‌هایش تاکید کرد که پیمان ابراهیم و همکاری جامعه بین‌المللی کمک می‌کند جلو گسترش هژمونی ایران در منطقه گرفته شود.

او در پاسخ به پرسش که آیا پیمان ابراهیم تاکنون به کشورهای منطقه کمک کرده است که همکاری‌های امنیتی را تقویت کنند، گفت: «همین‌طور است. روابط راهبردی مراکش با سایر کشورهای امضاکننده امکان تقویت همکاری امنیتی مشترک از طریق تبادل اطلاعات و تخصص را فراهم کرد. این اتفاق به نفع همه طرف‌ها، یعنی ایالات متحده، مراکش و اسرائیل است.»

حبوب الشرقاوی افزود که همکاری‌ کشورهای امضاکننده پیمان ابراهیم در شرایط کنونی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی حیاتی است و این همکاری در برخورد با چالش‌های امنیتی مربوط به مداخله ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به‌ویژه حزب‌الله در امور داخلی کشوری مانند مراکش با موقعیت جغرافیایی خاص، ضرورت دارد.

این مقام بلندپایه مراکشی به وجود «یک شبکه مخفی برای تامین مالی جنایات گروه‌های تروریستی» نیز اشاره و بر لزوم مقابله با اقدام‌های پولشویی چنین گروه‌هایی تاکید کرد.

او با پیمان ابراهیم دارای اهمیتی بسیار بالا توصیف کرد و افزود: «چنین توافقنامه‌ای بین مراکش و اسرائیل نزدیکی بسیار قوی ایجاد می‌کند. این پیمان امکان توسعه روابط مراکش و اسرائیل را در بسیاری از زمینه‌ها و هم‌زمان در سطوح امنیتی، اقتصادی و سیاسی فراهم می‌کند. اما مهم‌تر از همه این است که به ایجاد امنیت، صلح و همزیستی مناسب منجر می‌شود.»

به گفته حبوب الشرقاوی، توافقنامه‌ای مانند پیمان ابراهیم به «پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، جبهه پولیساریو و حزب‌الله» کمک می‌کند و «مقابله با توسعه‌طلبی ایران و حزب‌الله» را ممکن می‌کند.

بیشتر از جهان