مک‌کال: آمریکا در پاسخ به رفتارهای غیرانسانی طالبان گام‌های جدی بردارد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، عملکرد طالبان در برابر زنان را «غیرانسانی و وحشتناک» توصیف کرد

رئیس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که کشورش در محافظت از زنان و دختران افغان شکست خورده است-Kevin Dietsch / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

مایک مک‌کال، رئیس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از وضع نشدن تحریم از طرف کشورش علیه طالبان به‌طور عمیق ابراز نگرانی کرد و خواهان اقدام‌های سخت‌گیرانه در برابر این گروه شده است.

مک‌کال در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در روز جمعه ۱۲ اسفند (۳ مارس)، نوشت که دولت بایدن در برابر رفتار «غیرانسانی» و «وحشتناک» طالبان علیه زنان و دختران و حذف آنان از جامعه‌ افغانستان سکوت کرده است. به گفته‌ او، رئیس‌جمهوری بایدن برای پاسخ‌گو کردن طالبان وعده داده بود، اما تنها کاری که در برابر «رفتار وحشیانه طالبان با زنان و دختران» تاکنون انجام داده، وضع محدودیت صدور روادید برای شمار محدودی از اعضای این گروه است.

رئیس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه تاکید کرده است که کشورش در محافظت از زنان و دختران افغان شکست خورده و وحشتناک است که در حمایت از این دختران، تنها علیه شش عضو طالبان محدودیت صدور روادید وضع شده‌ است. او تاکید کرد: «از دولت [آمریکا] می‌خواهم گام‌های مهم‌تری برای پاسخ به رفتار غیرانسانی طالبان با زنان و دختران افغانستان بردارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کال در این نامه از وضعیت بد حقوق‌بشری زنان افغانستان یاد کرد و گفت که زنان و دختران افغانستان از تحصیل، کار، خدمات بهداشتی و کمک‌های بشردوستانه محروم شده و وادار به ازدواج اجباری شده‌اند. او تصریح کرد که در مواردی زنان فعال افغانستان به دست این گروه، زندانی، شکنجه و حتی کشته شده‌اند.

طالبان هم‌زمان با تسلطشان بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی را بر زنان و دختران وضع کردند. محرومیت از تحصیل و حق کار از جمله این محدودیت‌ها است که پای صدها دختر و زن افغانستان را به خیابان کشاند و از آغاز حاکمیت این گروه، چنین اعتراض‌هایی تاکنون ادامه داشته است. گروه طالبان برای سرکوب این اعتراض‌ها ده‌ها زن معترض را دستگیر و شکنجه کرده و مورد آزار قرار داده‌اند. 

با این حال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌‌ای انتقادی به وزیر خارجه‌ این کشور، آمریکا را در برابر این اعمال طالبان به سکوت متهم و تاکید کرد: «من از سکوت دولت در ارتباط با حذف زنان و دختران افغان از جامعه به دست طالبان نگرانم.»

مک‌کال در ماه‌های اخیر، در سخنرانی‌های متعدد در نشست‌های مجلس نمایندگان آمریکا از خشونت علیه زنان و دختران افغان و محرومیت آنان از حق تحصیل و اشتغال انتقاد کرده و خواهان برخورد جدی دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر با طالبان شده است.

بیشتر از جهان