وزارت خارجه آمریکا: شرکت تحریم‌شده چینی تصاویر ماهواره‌ای دراختیار گروه واگنر می‌گذارد

شرکت ماهواره‌ای اسپیستی چین ماه فوریه در فهرست تحریم‌های تجاری ایالات متحده آمریکا قرار گرفت

دنیل کرایتنبریک، معاون امور شرق آسیا و اقیانوس آرام در وزارت خارجه آمریکا به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد-AFP

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که شرکت ماهواره‌ای چینی موسوم به «اسپیستی»، تصاویر ماهواره‌ای خود را با شرکت نظامی خصوصی روسی «گروه واگنر» به اشتراک می‌گذارد. 

اسپیستی (Spacety) پیش‌تر طی ماه جاری میلادی در فهرست تحریم‌های تجاری ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. 

دنیل کرایتنبریک، معاون امور شرق آسیا و اقیانوس آرام در وزارت خارجه آمریکا، این موضوع را در جلسه استماعی که صبح سه‌شنبه ۲۸ فوریه (نهم اسفند) در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده برگزار شد، مطرح کرد. 

او در این نشست همچنین گفت که واشنگتن و بسیاری از شرکا و متحدانش نگران آن‌اند که در جریان جنگ روسیه در اوکراین، چین خدمات و کمک‌هایی حیاتی در اختیار مسکو قرار دهد. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیش‌تر گفته بود که اگر چین در جنگ اوکراین به روسیه کمک‌های حیاتی ارائه کند، مناسبات پکن با کشورهای سراسر جهان دستخوش مشکلات جدی خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا دو روز پیش در تحریم‌های جدیدی که علیه روسیه به‌دلیل تهاجم به اوکراین اعمال کرد، شماری از مقام‌ها و سازمان‌های متهم به حمایت از جنگ، گسترش تبلیغات یا تهیه پهپادها را هدف قرار داد. این تحریم‌ها علیه فرماندهان گروه نظامی واگنر، تصمیم‌گیرندگان نظامی و سیاسی، و شرکت‌هایی اعمال شده است که از صنایع نظامی روسیه حمایت یا در آن‌ها کار می‌کنند. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که واگنر تهدیدی علیه اتحادیه اروپا و مردمی است که این گروه در کشورهایشان حضور دارد. بورل گفت فعالیت‌های گروه واگنر در چارچوب هیچ قانونی نیست و از همین رو صلح و امنیت بین‌الملل را به خطر می‌اندازد. 

واگنر یک نهاد خصوصی نظامی روسی است که در چندین کشور، ازجمله اوکراین، لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی، مالی و سودان، حضور دارد. 

دولت آمریکا هفته گذشته در سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تازه‌ترین واکنش به جنگ، تحریم‌هایی را علیه کشورهایی که در جنگ اوکراین با مسکو همکاری می‌کنند، ازجمله چین، بلاروس و ایران وضع کرد. 

دو شرکت‌ چینی شامل شرکت ماهواره‌ای اسپیستی (Spacety) و شرکت فناوری هوافضای چاینا هد (China HEAD) نیز در فهرست جدید تحریم‌های دولت آمریکا بودند، که حالا معلوم شده اولی با گروه واگنر روسیه همکاری اطلاعاتی داشته است.

پیش‌تر، در ماه ژانویه وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت اسپیستی را تحریم کرده بود. این شرکت در آن زمان اعلام کرد که از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه تبعیت می‌کند و پس از اعمال محدودیت‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با این کشور ندارد.

اسپیستی یک شرکت سازنده ماهواره‌های کوچک است و گفته می‌شود که تصاویر ماهواره‌ای راداری از اوکراین را برای پیشبرد عملیات نظامی روسیه در اختیار واگنر گذاشته است. نام دیگر این شرکت «موسسه تحقیقات علوم و فناوری فضایی چانگشا تیانی» است و شرکت همکارش در لوکزامبورگ نیز در زمره تحریم‌های مربوط به ارتباط با واگنر قرار گرفته است.