ادعای طالبان: مسئول نظامی و عملیاتی داعش کشته شد

طالبان گفتند که قاری فاتح به‌عنوان«امیر الحرب»، مسئول استان کنر و «زون شرق» افغانستان نیز کار کرده و مسئول اداره امنیت «خوارج» برای خراسان بود

طالبان از گروه داعش به‌عنوان «خوارج» یاد می‌کنند-WAKIL KOHSAR / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان ادعا کرد که قاری فاتح، مسئول عمومی نظامی و عملیاتی شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) با یک تن دیگر دوشنبه شب، هفتم اسفند در کابل کشته شده‌اند.

او گفت که قاری فاتح در عملیات نیروهای استخبارات (اطلاعات) در مخفیگاه این گروه داعش در شهرک «ذاکرین» خیرخانه مربوط حوزه هفدهم شهر کابل کشته شده است.

او افزود که قاری فاتح  به‌عنوان«امیر الحرب»، مسئول استان کنر و «زون شرق» افغانستان نیز کار کرده و مسئول اداره امنیت «خوارج» برای خراسان بود.

طالبان از گروه داعش به‌عنوان «خوارج» یاد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی طالبان گفت: «تمامی حملات خوارج تحت فرماندهی قاری فاتح صورت می‌گرفت که اخیرا حمله‌ها علیه مراکز دیپلماتیک و مساجد در شهر کابل به رهبری او انجام شده است.»

سخنگوی طالبان افزود که پیشتر نیروهای این گروه، اعجاز امین آهنگر، مسئول داعش برای شبه قاره هند با دو تن دیگر از اعضای این گروه را کشتند.

به گفته‌او، در روزهای اخیر شمار از نیروهای داعش شامل شهروندان خارجی هم بازداشت شده‌اند.

او اما آمار بازداشت شدگان را مشخص نکرد.

حضور فرماندهان داعش و نیروهایشان در کابل، پایتخت افغانستان با موجی از نگرانی‌ شهروندان این کشور مواجه شده است.

گروه داعش از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان تا اواسط ماه ژانویه مسولیت حمله‌ها علیهه نیروهای طالبان، مراکز دیپلماتیک، مکان‌های مذهبی و آموزشی را بر عهده گرفته بود، اما در یک ماه و نیم اخیر داعش حملات جدی در افغانستان انجام نداده است.

در حمله داعش در سپتامبر ۲۰۲۲ علیهه سفارت روسیه در کابل، شش تن شامل دو دیپلمات روسی کشته شدند.

چند ماه بعد، دسامبر ۲۰۲۲، گروه داعش مسئولیت حمله به سفارت پاکستان را بر عهده گرفت. در این حمله نگهبان این سفارت زخمی شد. داعش در بیانیه‌ای، عبیدالرحمن نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، را «مرتد» خطاب کرده بود. پس از این رویداد، سفیر پاکستان افغانستان را ترک کرد. در ۱۲ دسامبر داعش به هتل محل اقامت شهروندان چینی در کابل حمله کرد. وزارت خارجه چین زخمی شدن پنج شهروند این کشور را تایید کرد.

دوم ژانویه سال‌جاری داعش مسئولیت حمله به ورودی بخش نظامی فرودگاه کابل را بر عهده گرفت و ادعا کرد که ۲۰ نیروی طالب را کشته و ۳۰ تن دیگر را زخمی کرده است. ۱۱ ژانویه، داعش با انجام حمله انتحاری در مقابل ساختمان وزارت خارجه طالبان، باعث کشته شدن ۱۲ دیپلمات شد.

پس از این رویدادها، طالبان بر مقابله با گروه داعش تمرکزکردند. طالبان داعش را تهدید جدی برای دوام حکومتشان قلمداد می‌کنند.

بیشتر از جهان