عملیات طالبان در کابل؛ داعش یا آدم‌ربایان؟

گزارش‌های متعددی از حمله نیروهای طالبان به آدم‌ربایان و برخی از نیروهای حکومت پیشین به نشر رسیده که طالبان ادعا کردند که عضو داعش بودند

طالبان چند بار جسد افراد متهم به آدم‌ربایی را در شهرها آویزان کردند و ادعا کردند باعث «عبرت» مردم می‌شود- WAKIL KOHSAR / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ادعا کرد که در حمله شامگاه یکشنبه، ۷ اسفند (۲۶ فوریه) در شهرک ذاکرین در ناحیه خیرخانه در شهر کابل، دو تن از اعضای شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) کشته و یک تن دیگر زخمی شدند.

او گفت که نیروهای طالبان به یک مخفیگاه مهم نیروهای داعش حمله کردند و دو قبضه کلاشینکف و مقدار زیادی مهمات به ‌دست آمده است. 

او افزود که این شمار از نیروهای داعش قصد راه‌اندازی عملیات داشتند که موفق به این کار نشدند. 

به گفته‌ او، در جریان این درگیری به نیروهای طالبان آسیبی نرسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی طالبان هیچ عکس یا ویدیویی از این عملیات منتشر نکرد.

یکی از افراد طالبان یک ویدیو از عملیات منتسب به منطقه‌ خیرخانه منتشر کرد و در آن گفت که مشخص نیست در این عملیات اعضای داعش کشته شدند، یا آدم‌ربایان. در این ویدیو صدای فردی نیز ضبط شده که به کسی که ویدیو را ضبط می‌کند، می‌گوید در مورد هویت کشته‌شدگان صحبت نکند.

بارها گزارش‌هایی از حمله نیروهای طالبان به آدم‌ربایان و برخی از نیروهای حکومت پیشین به نشر رسیده که طالبان ادعا کردند عضو گروه داعش بودند.

نیروهای طالبان برخورد خشنی با دزدان و آدم‌ربایان دارند. طالبان چندین بار جسد افراد متهم به آدم‌ربایی را در شهرها آویزان، و استدلال کردند که این کار باعث «عبرت» مردم می‌شود تا به آدم‌ربایی اقدام نکنند.

برخی از ساکنان کابل به ایندیپندنت فارسی گفتند که صدای انفجار و شلیک‌های پی‌درپی در منطقه خیرخانه ناحیه ۱۷ شهر شنیده‌اند. آن‌ها گفتند تبادل آتش با سلاح‌های سنگین در این منطقه رخ داده است.

ساکنان از طالبان می‌خواهند که در مناطق مسکونی و پرجمعیت از استفاده از سلاح‌های سنگین خودداری کنند. 

گروه طالبان ۲۴ بهمن گفته بود که نیروهای طالبان به مخفیگاه گروه داعش در منطقه‌ کارته نو در حوزه هشتم شهر کابل حمله کردند.

مجاهد در حساب توییترش از گروه داعش با نام «خوارج» یاد کرد.

با سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها به شدت محدود شده است. طالبان به خبرنگاران اجازه نمی‌دهند در محله‌ها و مکان‌هایی که حمله یا عملیاتی انجام می‌دهند، حضور یابند و بخشی از اطلاعات در مورد هویت کشته‌شدگان پنهان می‌ماند. 

بیشتر از جهان