طالبان: به مخفیگاه داعش در کابل حمله کردیم

شاخه خراسان گروه داعش تهدیدی جدی برای فعالیت‌های دیپلماتیک طالبان به شمار می‌رود

شماری از ساکنان منطقه کارته نو شهر کابل به ایندیپندنت فارسی گفتند که صدای شلیک پی در پی را شنیده‌اند و ترس از تلفات غیرنظامیان دارند- WAKIL KOHSAR / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، دوشنبه‌شب، ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) به وقت محلی، گفت که نیروهای طالبان به مخفیگاه گروه داعش در منطقه‌ کارته نو در حوزه هشتم شهر کابل حمله کردند. 

او در حساب توییترش از گروه داعش با عنوان «خوارج» نام برد و گفت که عملیات نیروهای طالبان به ‌دلیل پرازدحام بودن منطقه، «با احتیاط» پیش می‌رود.

او نوشت: «این یک گروه مهم خوارج بود که در حملات و جنایات اخیر در کابل دست داشتند و اتباع خارجی هم در میان آن‌ها وجود دارند.»

مجاهد آمار تلفات این حمله را بیان نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از ساکنان منطقه کارته نو شهر کابل به ایندیپندنت فارسی گفتند که صدای شلیک‌های پی‌در‌پی شنیده‌اند که هنوز هم ادامه دارد.

انتقادهایی بر عملیات طالبان در مناطق مسکونی مطرح است که نیروهای آن‌ها به حفظ جان و امنیت غیرنظامیان و اموالشان توجه نمی‌کنند. 

بیشتر نیروهای طالبان دوره‌های آموزش نظامی را سپری نکرده‌اند و فقط در حمله‌های پراکنده نظامی در مناطق غیرمسکونی مهارت دارند. 

برخی مواقع گروه طالبان با حمله به خانه‌های مسکونی نظامیان سابق، ادعا کرده‌اند که عملیاتشان علیه گروه داعش بوده است.

با سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها به شدت محدود شده است. طالبان به خبرنگاران اجازه نمی‌دهند در محله‌ها و مکان‌هایی که حمله یا عملیاتی انجام می‌دهند، حضور یابند.

گروه داعش؛ خطر جدی برای حکومت طالبان

گروه داعش خطری جدی برای حکومت طالبان تلقی می‌شود. تهدیدهای امنیتی و حمله‌های این گروه به سفارت‌های خارجی در کابل، پایتخت افغانستان، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و بخش موسوم به «شاخه خراسان» آن که در افغانستان فعالیت دارد، تهدیدی جدی برای فعالیت‌های دیپلماتیک در حکومت طالبان به شمار می‌رود.

پیش‌تر، رسانه‌ها پاکستانی گزارش دادند که حکومت طالبان درخواست اسلام‌آباد را برای مبارزه با گروه «تحریک طالبان پاکستان» در داخل خاک افغانستان نپذیرفته است. مقام‌های طالبان به پاکستانی‌ها گفته بودند که «تی‌تی‌پی» تهدیدی برای حکومت آن‌ها نیست و در حال حاضر بر سرکوب داعش در افغانستان تمرکز دارند.

حکومت طالبان می‌کوشد تهدید گروه داعش را در افغانستان پایان، یا دست‌کم کاهش دهد. رهبران طالبان نگرانند که برخی از فرماندهان و جنگجویان تندروشان به داعش بپیوندند.

مروری بر حمله‌های داعش در ماه‌های اخیر در افغانستان

گروه داعش در سپتامبر ۲۰۲۲ مسئولیت حمله به سفارت روسیه را در کابل پذیرفت. در آن حمله شش نفر، از جمله دو دیپلمات ارشد روس، کشته شدند.

چند ماه بعد، دسامبر ۲۰۲۲، گروه داعش مسئولیت حمله به سفارت پاکستان را بر عهده گرفت. در این حمله نگهبان این سفارت زخمی شد. داعش در بیانیه‌ای، عبیدالرحمن نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، را «مرتد» خطاب کرده بود. پس از این رویداد، سفیر پاکستان افغانستان را ترک کرد.

چند روز پس از آن، داعش در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)، به هتل محل اقامت شهروندان چینی در کابل حمله کرد و مدعی شد که در آن حمله حدود ۳۰ تن، از جمله شماری شهروند چین، کشته و زخمی شدند. وزارت خارجه چین زخمی شدن پنج شهروند این کشور را تایید کرد.

دوم ژانویه ۲۰۲۳، داعش مسئولیت حمله به ورودی بخش نظامی فرودگاه کابل را بر عهده گرفت. کانال خبری اعماق، وابسته به گروه داعش خراسان، مدعی شد که هدف آن‌ها حمله به تجمعی از طالبان در آن مکان بود و بر اثر  آن ۲۰ طالب کشته، و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

۲۲ دی (۱۱ ژانویه)، نیز گروه داعش مسئولیت حمله انتحاری در برابر ساختمان وزارت خارجه طالبان را بر عهده گرفت. در این حمله ۱۲ دیپلمات وزارت خارجه طالبان جان باختند. وقوع این حمله با واکنش‌های تند در داخل و خارج کشور مواجه شد. 

بر خلاف ماه‌های نخست حاکمیت طالبان که حمله‌های داعش بیشتر علیه غیرنظامیان نهادهای مردمی و اداری بود، در شش ماه اخیر این گروه به حمله به مراکز دیپلماتیک و نیروهای طالبان روی آورده است.

از اواسط ماه ژانویه سال ‌جاری به این‌ سو، گروه داعش در افغانستان حملات جدی انجام نداده است.

در نخستین ماه‌های حکومت طالبان، حمله‌های انفجاری و انتحاری به میزان چشمگیری کاهش یافته بود، اما گروه داعش حملاتش را در افغانستان از سر گرفت.

شهروندان افغان از افزایش تهدیدهای امنیتی نگرانند و طالبان هم نشان داده‌اند که از قابلیت و ظرفیت لازم برای مهار گروه داعش یا مقابله با تهدیدات آن برخوردار نیستند.

بیشتر از جهان