چین در آستانه حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین

طی روزهای گذشته دولت‌های غربی به چین هشدار داده‌اند از تصمیم خود برای کمک نظامی به روسیه صرف‌نظر کند

کشورهای غربی به چین هشدار داده‌اند که هرگونه تامین تسلیحاتی روسیه برای این کشور عواقب خواهد داشت - Maxim SHIPENKOV / AFP

هم‌زمان با نخستین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روزنامه آلمانی‌ اشپیگل به‌نقل از منابع خود نوشت: روسیه در حال مذاکره با یک سازنده چینی برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین نظامی است. بر اساس یافته‌های روزنامه اشپیگل، موعد تحویل این پهپادهای چینی به روسیه برای ماه آوریل تعیین شده است.

خبرگزاری رویترز بامداد جمعه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) ضمن اشاره به گزارش روزنامه اشپیگل نوشت: در روزهای گذشته، دولت‌های آلمان و ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی به چین هشدار داده‌اند که در تصمیم خود برای تامین تسلیحات نظامی روسیه به‌منظور ادامه جنگ در اوکراین تجدیدنظر کند.

کشورهای غربی به مقام‌های چینی هشدار داده‌اند که هرگونه تامین تسلیحاتی روسیه برای این کشور عواقب خواهد داشت.

پس از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در زمستان سال گذشته، مقام‌های کرملین با مجموعه‌ وسیعی از تحریم‌های کشورهای غربی رو‌به‌رو شدند. در این میان، روسیه برای تامین بخشی از نیازهای تسلیحاتی خود، به ایران و کره شمالی روی آورد اما چین تاکنون هیچ کمک نظامی مشخصی در راستای پیشبرد اهداف روسیه در اوکراین ارائه نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی ناتو در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت شواهدی در دست است که نشان می‌دهد چین ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای ارائه کمک‌های نظامی به روسیه در جنگ اوکراین باشد.

دبیرکل پیمان نظامی ناتو از مقام‌های چینی خواست به منشور سازمان ملل و مقررات حقوق بین‌الملل متعهد باشند.

دبیرکل ناتو در نخستین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بار دیگر تاکید کرد هرچند اعضای این پیمان نظامی «طرف جنگ» محسوب نمی‌شوند، اما این ائتلاف تا هر زمانی که لازم باشد از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه پشتیباتی خواهد کرد.

شنبه هفته گذشته نیز دبیرکل ناتو همزمان با شروع کار کنفرانس امنیتی مونیخ درباره روند نزدیکی روابط چین و روسیه به‌عنوان یک تهدید امنیتی هشدار داد. استولتنبرگ از کشورهایی که به دموکراسی و آزادی باور دارند خواست تا برای مقابله با قدرت‌های خودکامه در کنار هم بایستند.

بیشتر از جهان