وزیر دفاع آمریکا: تا لحظه موفقیت اوکراین به حمایت از این کشور ادامه می‌دهیم

لوید آستین در مورد رویکرد آمریکا به کشورهای حوزه دریای بالتیک نیز گفت «تعهد» ایالات متحده به «آزادی و حق حاکمیت» این سه کشور «تزلزل ناپذیر» است

سه کشور لتونی، استونی و لیتوانی جزو دولت‌های اقمارِ اتحاد جماهیر شوروی بودند، اما پس از فروپاشی شوروی استقلال خود را به‌دست آوردند و به عضویت ناتو پذیرفته شدند -- KENZO TRIBOUILLARD / AFP

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه، ۱۶ فوریه ۲۰۲۳، گفت در صورت لزوم آمریکا از کشورهای حوزه دریای بالتیک، یعنی استونی، لتونی و لیتوانی، دفاع می‌کند و حضور نظامی خود در این منطقه را حفظ خواهد کرد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، آستین در بخشی از سخنان اخیر خود بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به ماده پنجم ناتو، که بر مبنای آن اگر هر یک از کشورهای عضو این پیمان مورد تهاجم نظامی قرار بگیرد دخالت دیگر اعضا را نیز در پی خواهد داشت، متعهد است.

وزیر دفاع آمریکا، که این سخنان را در نشستی خبری در پایتخت استونی ایراد کرد، گفت:«ایالات متحده به‌شکلی تزلزل‌ناپذیر به آزادی و حق حاکمیت متحدان خود در منطقه بالتیک متعهد است.»

در دوران جنگ سرد، سه کشور لتونی، استونی و لیتوانی جزو دولت‌های اقمارِ اتحاد جماهیر شوروی بودند، اما همزمان با فروپاشی شوروی در ابتدای دهه ۱۹۹۰ استقلال خود را به‌دست آوردند و پس از مدتی نیز به عضویت ناتو پذیرفته شدند.

به این ترتیب، ایالات متحده آمریکا نیز حضور نظامی خود در این سه کشور را تقویت کرد. به‌عنوان مثال، آمریکا، از سال ۲۰۱۹ به این‌سو، ۵۰۰ نیرو به‌علاوه مجموعه‌ای از تجهیزات نظامی را در خاک لیتوانی مستقر کرده و در دسامبر سال گذشته میلادی نیز سیستم موشکی موسوم به HIMARS را در استونی مستقر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ناتو نیز از سال ۲۰۱۷ سه گردان چند ملیتی را در هر یک از سه کشور حوزه دریای بالتیک مستقر کرده است؛ اقدامی که دلیل آن ایجاد آمادگی برای مقابله با حمله احتمالی روسیه به هر یک از این کشورها بود.

از این‌رو، هانو پِوکور، وزیر دفاع استونی، در بخشی از نشست خبری مشترکش با همتای آمریکایی خود اعلام کرد در صورت حمله روسیه به استونی، کشور متبوعش در مقابل چنین تهاجمی می‌ایستد. او در ادامه افزود در وضعیت فعلی «بازدارندگی» یک «کلیدواژه» مهم به‌حساب می‌آید و ناتو نیز به همین دلیل، در سطح منطقه‌ای، برنامه‌های دفاعی جدیدی طراحی کرده است؛ برنامه‌هایی که وزیر دفاع استونی ابراز امیدواری کرد تا در نشست آتی ناتو در ماه ژوئیه تصویب شود.

لوید آستین نیز در فراز دیگری از سخنان روز پنجشنبه خود بار دیگر گفت ایالات متحده آمریکا از طریق ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین از این کشور در برابر تهاجم نظامی روسیه دفاع خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد به گمانش تلفات نیروهای روسیه، که به‌گفته او بد مجهز شده‌اند و بد آموزش دیده‌اند، ادامه خواهد داشت.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه اظهاراتش جنگ اوکراین در مقابل روسیه را مبارزه‌ای در حال تکامل دانست و گفت تا زمانی که اوکراین به موفقیت برسد، همکاری متحدان این کشور نیز ادامه دارد.

آستین در عین‌حال تاکید کرد آمریکا و متحدانش موانع موجود بر سر راهِ ارسالِ سلاح و تجهیزات مورد نیاز اوکراین را به‌صورت روزانه حل‌وفصل می‌کنند.

بیشتر از جهان