دبیرکل ناتو: همکاری چین و روسیه برای آسیا و اروپا خطری بزرگ است

ینس استولتنبرگ، چین را به سرمایه‌گذاری روی تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد متهم کرد

چین تهدیدها مبنی بر ادعای مالکیت بر جزیره تایوان را افزایش داده است- AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که در سفری رسمی به ژاپن رفته است، در یک سخنرانی همکاری همه‌جانبه و رو به ‌رشد چین و روسیه را خطری بزرگ برای آسیا و اروپا خواند.

دبیرکل ناتو که در دانشگاه کیوی توکیو سخنرانی می‌کرد، گفت به همین دلیل است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همزمان خواهان تقویت پیوند با متحدان این سازمان دفاعی در سراسر قاره آسیا و اقیانوسیه است.

استولتنبرگ در دیدار خود با دانشجویان ژاپنی تاکید کرد که پکن بدون ارائه یک گزارش شفاف یا شرکت در مذاکرات معنادار در مورد کنترل تسلیحات اتمی، به طور فزاینده‌ای در حال سرمایه‌گذاری روی تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دبیرکل ناتو این در حالی است که «چین تهدیدها مبنی بر ادعای مالکیت بر جزیره تایوان» را افزایش داده است.

استولتنبرگ در بخشی از سخنرانی خود گفت: «روسیه و چین در حال نزدیک‌‌ترشدن به یکدیگرند و سرمایه‌‌گذاری‌های قابل توجه چین و قابلیت‌های پیشرفته نظامی جدید این کشور نشان می‌دهد که این کشور یک تهدید بزرگ است که برای متحدان ناتو چالش ایجاد می‌کند».

او گفت ناتو باید مطمئن شود دوستانی در هند و اقیانوسیه دارد.

استولتنبرگ و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، روز سه‌شنبه گفت‌وگو و توافق کردند مشارکت در زمینه امنیت سایبری و فناوری فضایی و در زمینه‌های دفاعی را افزایش دهند.

ژاپن مهم‌ترین متحد ایالات متحده در شرق دور است و در سال‌های اخیر روابط نظامی خود با سایر رقبای آسیایی و اقیانوسیه چین چون هند و استرالیا را افزایش داده است. توکیو پس از جنگ اوکراین، به‌سرعت به تحریم‌های اقتصادی تحت رهبری ایالات متحده علیه روسیه پیوست و کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات دفاعی غیرجنگی برای اوکراینی‌ها فراهم کرد.

بیشتر از جهان