اعلام راهبرد جدید بریتانیا برای حمایت از زنان افغانستان

در طرح حکومت بریتانیا آمده است که سطح تهدیدها علیه زنان در کشورهای افغانستان، اوکراین، اتیوپی و یمن بیشتر شده است

این طرح بریتانیا بر کشورهای افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، عراق، لیبی، میانمار، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، اوکراین و یمن متمرکز خواهد بود- SANAULLAH SEIAM / AFP

حکومت بریتانیا، روز پنجشنبه ۴ اسفند (۲۳ فوریه)، راهبرد جدید پنج ساله‌اش را برای حمایت از زنان، صلح و امنیت معرفی کرد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه و جیمز هیپی، وزیر مشاور نیروهای مسلح بریتانیا، این برنامه را اعلام کردند و هدف این طرح را کاهش تهدیدها علیه زنان ساکن در مناطق جنگی و تهدیدهای جهانی همچون تغییرات آب‌وهوایی و جرائم سایبری دانستند.

حکومت بریتانیا گفت که این طرح بر کشورهای افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، عراق، لیبی، میانمار، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، اوکراین و یمن متمرکز خواهد بود.

در این طرح از افغانستان، اوکراین، اتیوپی و یمن به‌عنوان کشورهایی یاد شده که در آن سطح تهدیدها علیه زنان بیشتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در طول ۱۸ ماه سلطه بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی علیه آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان وضع کرده‌اند؛ بیشتر زنان و دختران از کار و آموزش محروم شد‌ه‌اند و رفتن به پارک‌های تفریحی و سفر رفتن بدون همراهی یک محرم شرعی برای زنان ممنوع است.

در بیانیه حکومت بریتانیا آمده است: «جنگ همچنان تاثیر نامناسبی بر زنان و دختران دارد، میزان بالاتری از خشونت جنسی در طول درگیری علیه زنان رخ می‌دهد و بیش از نیمی از مرگ‌ومیرهای قابل‌پیشگیری مادران در محیط‌های درگیری و آوارگی رخ می‌دهد.»

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت: «مقیاس رنج زنان و دختران در درگیری‌ها، از خشونت جنسی نفرت‌انگیزی که جوامع را ویران می‌کند تا سال‌های از دست رفته تحصیل، ناپذیرفتنی است. ما باید برای کاهش تاثیر درگیری‌ها بر زنان تلاش کنیم و اطمینان حاصل کنیم که زنان و دختران در هر مذاکره درباره حل‌وفصل مناقشات، نقش محوری داشته باشند.»

حکومت بریتانیا در این طرح‌، تلاش برای تقویت سامانه‌های داخلی، سیاست‌ها، همکاری نظامی و سیاسی بریتانیا، ازجمله افزایش مشارکت و رهبری معنادار زنان در سیاست‌های دفاعی، خارجی و امنیتی را مشخص کرده است.

در بیانیه حکومت بریتانیا آمده است: «بریتانیا همچنین اصلاحات در بخش بشردوستانه را برای محافظت بهتر در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت انجام خواهد داد و از تلاش‌ها برای آموزش هزاران نیروی حافظ صلح در خارج از کشور حمایت خواهد کرد.»

سال گذشته بریتانیا میزبان یک کنفرانس بین‌المللی بود تا به مقابله با خشونت جنسی در مناطق جنگی اولویت داده شود. در بیانیه حکومت بریتانیا آمده است که تخمین زده می‌شود ۲۰ تا ۳۰ درصد زنان و دختران در مناطق جنگی، خشونت جنسی را تجربه می‌کنند.