دیده‌بان حقوق‌ بشر: به زنان و دختران افغان پناهندگی بدهید

دیده‌بان حقوق‌ بشر گفته است که بر اساس گزارش‌های ماه ژانویه آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، زنان و دختران افغان در معرض آزار و اذیت قرار دارند

دیدبان حقوق‌بشر از تصمیم کشورهای دانمارک و سوئد مبنی بر اعطای پناهندگی بر زنان و دختران افغانستان استقبال کرده است- OMER ABRAR / AFP

دیده‌بان حقوق‌بشر، روز پنجشنبه ۲۰ بهمن (۹ فوریه)‌، از تصمیم کشورهای دانمارک و سوئد مبنی بر اعطای پناهندگی به زنان و دختران افغانستان استقبال کرد و از کشورهای دیگر هم خواست که به زنان و دختران افغان پناهندگی بدهند.

این نهاد از کشورهای دیگر خواست که از اقدام دانمارک و سوئد برای اعطای پناهندگی به زنان افغان الگو بگیرند و از آن پیروی کنند.

در بیانیه دیده‌بان حقوق‌بشر آمده است که از هفته گذشته هیئت‌ استیناف پناهندگان دانمارک به زنان و دختران افغانستان بر اساس «جنیست» پناهندگی می‌دهد و این تصمیم به علت فشار مضاعفی که علیه زنان و دختران افغانستان وجود دارد صورت گرفته است.

دانمارک در مورد ۱۰ درخواست پناهندگی زنان و دختران افغانستان که رد شد‌ه بود، تجدیدنظر  کرد و همچنین بر اساس سیاست جدید این کشور، زمینه اعطای پناهندگی به یک زن و دختر افغان هم فراهم شده است.

در بیانیه دید‌ه‌بان حقوق بشر آمده است: «سوئد در ماه دسامبر اعلام کرده بود که به تمام زنان و دختران افغانستانی، پناهندگی و اجازه اقامت سه ساله داده خواهد شد.»

دیده‌بان حقوق‌ بشر گفت که بر اساس گزارش‌های ماه ژانویه آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، زنان و دختران افغان در معرض آزار و اذیت قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به اعمال محدودیت طالبان علیه زنان و دختران افغان گفت که زنان در معرض بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه، ضرب‌و‌شتم و آزارهای دیگر قرار دارند.

در بیانیه این نهاد آمده است: «‌از دست دادن شغل زنان، درد و رنج ناشی از بحران مالی افغانستان، افزایش قیمت‌ها و ناامنی اقتصادی را تشدید کرد.»

دیده‌بان حقوق‌بشر با ابراز نگرانی از بلاتکلیفی هزاران شهروند افغان برای دریافت پناهندگی گفت تصمیم دانمارک، سوئد و آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا تاثیری بر طرح اسکان شهروندان افغان در مقیاس «بزرگ» نخواهد داشت.

این نهاد بر پذیرش بیشتر مهاجران افغان در کشورهای اروپایی تاکید کرده است.

با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، طالبان پس از دو دهه دوباره بر افغانستان حکومت می‌کنند و محدودیت‌های زیادی علیه شهروندان به‌ویژه زنان اعمال می‌کنند.

زنان معترض می‌گویند که زندگی تحت حاکمیت طالبان «جهنمی» است و جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق‎‌بشر و حقوق زنان باید از آنان حمایت کنند.

بیشتر از جهان