تاکید وزیران خارجه زن در کنفرانس مونیخ بر حمایت از زنان در ایران و افغانستان

جمهوری اسلامی ایران و «امارت اسلامی طالبان» در افغانستان به سرکوب و سلب آزادی‌های شهروندان و زنان متهم‌اند

وزیر خارجه کانادا از اعتراض‌های اخیر شهروندان ایران در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران و تامین حقوق شهروندی اعلام حمایت کرده است- Twitter/@melaniejoly

در روز نخست کنفرانس امنیتی مونیخ، وزیران خارجه زن با انتشار بیانیه‌ای از اعتراضات زنان در کشورهای ایران و افغانستان حمایت کردند.

وزیران خارجه کانادا، بلژیک، آلبانی، فرانسه، آلمان، ایسلند، مغولستان، کوزوو، اسلوانی، لیختن شتاین این بیانیه را منتشر کردند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، با انتشار این بیانیه در حساب توییتر خود نوشت: «ما در کنار زنان و مردان شجاع ایران برای مبارزه هر روزه آن‌ها برای حقوق و آزادی‌شان ایستاده‌ایم.»

او از اعتراض‌های اخیر شهروندان ایران در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران و تامین حقوق شهروندی اعلام حمایت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت: «وزیران خارجه زن یک‌صدا در حمایت از حقوق زنان در ایران و افغانستان صحبت کردند.»

او با اشاره به اعتراض‌های زنان در افغانستان و ایران نوشت در جایی که زنان در امنیت‌اند، همه در امان‌اند.

در این بیاینه آمده است: «حکومت طالبان زنان را از قدم زدن در پارک‌ها منع کردند و در صفحه‌های تلویزیون، زنان دیگر ظاهر نمی‌شوند. زنان از حق تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها محروم شدند و اینک، از کار در بخش کمک‌های بشردوستانه هم منع شدند.»

در این بیانیه، طالبان به نقض حقوق‌بشر به‌دلیل حذف نیمی از جمعیت افغانستان متهم شدند و به‌عنوان گروهی توصیف شده‌اند که آینده افغانستان را به خطر می‌اندازند.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، با سرنگونی حکومت مورد حمایت کشورهای غربی بر افغانستان تسلط یافتند و از آن زمان تاکنون، سخت‌ترین فشارها و محدودیت‌ها را بر شهروندان این کشور وضع کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما در فراخوان خود برای رفع این محدودیت‌ها برای زنان به‌ویژه در مورد نقش اساسی آن‌ها در ارائه کمک‌های بشردوستانه متحد هستیم.»

جمهوری اسلامی ایران و «امارت اسلامی طالبان» در افغانستان به سرکوب شهروندان و سلب آزادی‌های شهروندی و زنان متهم‌اند.

این دو نظام به بهانه اجرای قوانین «حکومت اسلامی»، مخالفان و منتقدانشان را سرکوب و زندانی می‌کنند و از طرف نهادهای مدافع حقوق‌ بشر و کشورهای غربی به نقض حقوق‌ بشر و حقوق شهروندی متهم‌اند.

زنان و مردان معترض در هر دو کشور خواستار سرنگونی این دو حکومت‌اند و از جامعه جهانی می‌خواهند که حمایت بیشتری از آن‌ها بکنند.

اعتراض‌های مردمی در داخل و خارج ایران و افغانستان ادامه دارد و آن‌ها خواستار برقراری حکومت‌های مردم‌سالارند.