اسرائیل بیانیه سازمان ملل علیه شهرک‌سازی در کرانه باختری را محکوم کرد

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید چنین بیانیه‌ای «حقوق تاریخی یهودیان» را انکار می‌کند

اسرائیل کرانه باختری را به همراه شرق اورشلیم و نوار غزه، در جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ تصرف کرد _ AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر محکومیت شهرک‌سازی در کرانه باختری، گفت که این بیانیه هرگز نباید صادر می‌شد و ایالات متحده نباید به آن می‌پیوست.

به گزارش پایگاه خبری نیوعرب، اسرائیل بیانیه سازمان ملل درباره محکوم کردن قانونی‌سازی شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را «یک‌طرفه» خواند و از حمایت ایالات متحده از «متنی که حقوق تاریخی مردم یهود را نادیده می‌گیرد»، ابراز تاسف کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه خود افزود: «بیانیه سازمان ملل به حملات تروریستی فلسطینی‌ها در هفته‌های اخیر که در آن اسرائیلی‌ها کشته شدند، اشاره نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پس از آن صادر می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به اتفاق آرا، در مخالفت شدید با ادامه ساخت‌وساز و توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری بیانیه‌ای تصویب کرد. این شورای ۱۵ نفره در بیانیه مشترکی با رئیس شورا اعلام کردند: «شورای امنیت تکرار می‌کند که ادامه فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل به طرز خطرناکی راه‌حل دو کشوری بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ را به خطر می‌اندازد.»

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که مذاکرات دولت بایدن موفق شد یک قطعنامه الزام‌آور قانونی را که مستلزم توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیل بود، از دستور کار خارج کند. پیش‌نویس این قطعنامه موردحمایت فلسطین موضوع گفت‌وگوی مقام‌های ارشد دولت بایدن از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با رهبران فلسطینی، اسرائیلی و امارات متحده عربی بود. به گفته چندین منبع آگاه، این گفت‌وگوها در روز یکشنبه به توافق ختم شد تا در نهایت، بیانیه ضعیف‌تری که از نظر قانونی الزام‌آور نیست، صادر شود.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز به این بیانیه واکنش نشان داد. او فلسطینی‌ها را مسئول نقض توافق‌نامه‌ها و قوانین بین‌المللی و مانع اصلی صلح نامید و تاکید کرد که اقدام «مغرضانه» شورای امنیت نوعی چراغ سبز نشان دادن به «سازمان‌های تروریست فلسطینی» است.

با این حال در سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطینی و سایر گروه‌های مدافع حقوق فلسطینیان هم از اینکه سازمان ملل به جای یک قطعنامه قوی، تنها یک بیانیه صادر کرده است، انتقاد کردند.

اسرائیل کرانه باختری را به همراه شرق اورشلیم و نوار غزه، در جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ تصرف کرد. سازمان ملل و بیشتر جامعه بین‌المللی شهرک‌سازی‌های اسرائیل را غیرقانونی و مانعی برای پایان دادن به مناقشات چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین می‌دانند. در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی که اسرائیل به خاک خود ضمیمه کرده است،  حدود ۷۰۰ هزار شهرک‌نشین اسرائیلی زندگی می‌کنند که نقض قوانین بین‌المللی است.

دولت نتانیاهو روز ۱۲ فوریه به ۹ شهرک که بدون تایید دولت ایجاد شده بودند، مجوز اعطا کرد. نخست‌وزیر اسرائیل مدعی است پس از یکسری حملات مرگبار فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس چنین تصمیمی را گرفته است.

درگیری‌ بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از آغاز سال ۲۰۲۳، جان دست‌کم ۴۶ فلسطینی (شامل جنگجویان و غیرنظامیان) و ۹ غیرنظامی اسرائیلی (از جمله سه خردسال) را گرفته است.

پیش‌تر، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، اعلام کرده بود که سال ۲۰۲۲ پس از انتفاضه دوم، مرگبارترین سال برای فلسطینی‌ها در کرانه غربی بوده است. به گفته او، فلسطینی‌ها در این سال با خشونت، تخریب، اخراج بی‌سابقه، ادامه محاصره و تجاوز مواجه بودند.

بیشتر از جهان