آیا فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در آستانه یک انتفاضه جدید قرار دارند؟

شمار کشته‌شدگان حاکی از آن است که سال ۲۰۲۲ شبیه یک انتفاضه بوده است

از آغاز حمله بزرگ ارتش اسرائیل به جنین و نابلس، حدود ۱۵۰ فلسطینی کشته شده‌اند ـ AHMAD GHARABLI / AFP

یک درگیری جدید، یکشنبه ‌شب ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)‌، مانند شب‌های دیگر در شهر جنین در کرانه غربی رود اردن شروع شد. ارتش اسرائيل مدعی شد که  برای دستگيری سه «تروريست» مظنون فلسطينی وارد این شهر شده است و شبه‌نظامیان فلسطینی با گشودن آتش با آن‌ها درگیر شدند. شهر جنین در شمال کرانه غربی قرار دارد.

یکی از کشته‌شدگان این درگیری‌ها، جانا زاکاران ۱۶ ساله بود. به گفته دو تن از اعضای خانواده‌اش، او هنگامی که تیراندازی شروع شد، به پشت‌بام رفته بود تا گربه‌اش را به خانه ببرد. وقتی پدر جانا در جست‌وجوی او بود، جانا را غلتیده در خون با گربه‌اش پیدا کرد. به گزارش گاردین، در موردی نادر از پذیرش خطا، نیرو‌های اسرائیلی گفتند این نو‌جوان به‌طور اتفاقی به دست یک تیرانداز کشته شد. مجید زاکاران، عموی جانا، گفت: «او تنها بود و اسرائیلی‌ها او را روی پشت‌بام کشتند.» او افزود: «او فقط يک بچه بود و آن‌ها چهار بار به سر و سينه‌اش شليک کردند.» زاکاران آخرین قربانی ثبت شده در کرانه غربی و اورشلیم در سال جاری است که خونین‌ترین سال از پایان دومین انتفاضه در سال ۲۰۰۵ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آغاز حمله بزرگ ارتش اسرائیل به جنین و نابلس، حدود ۱۵۰ فلسطینی کشته شده‌اند. شیرین ابو‌عاقله، روزنامه‌نگار سرشناس شبکه الجزيره، در ماه مه هنگام گزارش درباره حمله اسرائیل به اردوگاه پناهندگان جنين، به ضرب گلوله کشته شد. این درگیری از ماه مارس در حال افزایش است و یکی از بزرگ‌ترین عملیات ارتش اسرائیل خارج از دوران جنگ است. تاکنون هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها دیده نمی‌شود. چهل‌و‌نه فلسطینی دیگر در نوار محاصره‌شده غزه و در ماه اوت در یک عملیات غافلگیرکننده و بمباران اسرائیل کشته شدند. از سوی دیگر، حملات تروریستی فلسطینی‌ها باعث کشته شدن ۳۰ اسرائیلی شده است. این بیشترین حملات از سال ۲۰۰۸ است. شمار کشته‌شدگان حاکی از آن است که سال ۲۰۲۲ شبیه یک انتفاضه بوده است.

هر زمان که خشونت بین دو طرف افزایش پیدا می‌کند، مردم هر دو طرف «خط سبز» نگران‌اند که آیا سومین قیام مردمی در راه است یا خیر. ترکیبی از بدتر شدن وضعیت امنیتی و سیاسی، به معنای احتمال بازگشت اسرائیل و فلسطینیان به نبردهای تمام‌عیار است. در حال حاضر احتمال درگیری دو طرف بیشتر از سال‌های اخیر است. نظرسنجی که اين هفته مرکز تحقيقات سياست و نظرسنجی فلسطينيان منتشر کرد، نشان داد که اکنون ۶۵ درصد مردم کرانه غربی از مبارزه مسلحانه حمايت می‌کنند.

بیشتر از جهان