سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائيل، مصر و کرانه باختری

در جریان درگیری روز چهارشنبه در کرانه باختری، دست‌کم ۹ فلسطینی کشته شدند

بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه آمریکا، تنها چند ساعت بعد از انتشار خبر درگیری نیروهای اسرائیلی با گروهی از شبه‌‌نظامیان فلسطینی در شهر جنین، در کرانه غربی، منتشر شد- Stefani Reynolds / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نخستین سفر خود به خاورمیانه در سال جاری میلادی، در بحبوحه تشدید خشونت‌های اسرائیل و فلسطین، و شروع به‌کار دولت جدید بنیامین نتانیاهو، هفته آینده به مصر، اسرائیل و کرانه باختری سفر خواهد کرد. مسائل مرتبط با اسرائیل و همسایگان و البته سوریه و ایران، در محور گفت‌وگوها است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه (ششم بهمن‌ماه) در گزارشی به‌نقل از وزارت خارجه آمریکا نوشت بلینکن روز شنبه، واشنگتن را به مقصد قاهره، اورشلیم و رام‌الله ترک می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار روز یکشنبه با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در قاهره، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، برای دیدار و گفت‌وگو با نتانیاهو و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، به اورشلیم و رام‌الله خواهد رفت.

بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه آمریکا، تنها چند ساعت بعد از انتشار خبر درگیری نیروهای اسرائیلی با گروهی از شبه‌‌نظامیان فلسطینی در شهر جنین، در کرانه غربی، منتشر شد.

در جریان درگیری روز چهارشنبه در کرانه باختری، دست‌کم ۹ فلسطینی، از جمله یک زن سالخورده، کشته شدند. به‌گفته مقام‌های فلسطینی در رام‌الله، این مرگبارترین حادثه ظرف ماه‌های گذشته به‌حساب می‌آید.

سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل، اندکی بعد از سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به اسرائیل و دیدار با مقام‌های ارشد دولت نتانیاهو برنامه‌ریزی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس، محور گفت‌وگوهای سالیوان با مقام‌های ارشد دولت نتانیاهو را تلاش برای رسیدن به یک رویکرد مشترک درباره سیاست‌های نتانیاهو در قبال مسائل مرتبط با فلسطین، ایران و روند «عادی‌سازی روابط» اسرائیل با برخی از کشورهای منطقه عنوان کرده بود.

دولت بایدن با برخی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت راستگرای نتانیاهو در قبال فلسطینی‌ها، به‌طور مشخص تداوم شهرک‌سازی در کرانه باختری، مخالف است. کاخ سفید، ادامه سیاست شهرک‌سازی در کرانه غربی را مغایر با راه‌‌حل تشکیل دو دولت مستقل در منطقه می‌داند.

علاوه بر مسائل اسرائیل و فلسطینی‌ها، گفت‌وگو بر سر ایران و سوریه هم در دستورکار دیدار وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های ارشد دولت نتانیاهو قرار دارد.

سفر بلینکن به اسرائیل، به فاصله کوتاهی بعد از برگزاری رزمایش بزرگ نظامی نیروهای اسرائیل و آمریکا در شرق مدیترانه و بر فراز اسرائيل انجام می‌‌شود. در این رزمایش ده‌ها جنگنده و بمب‌افکن نیروی هوایی اسرائیل و آمریکا شرکت دارند.

پیشتر کانال ۱۲ تلویزیون اسرائيل در گزارشی اعلام کرد جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائيل و آمریکا، قرار است در جریان رزمایش مشترک «جونیپر اوک» (درخت بلوط همیشه سبز)، تاسیسات شبیه‌سازی شده برنامه هسته‌ای حکومت ایران را هدف قرار دهند.

بیشتر از جهان