ابتلا به ذات‌الریه درمیان کودکان افغان دوبرابر شده است

سرمای زمستان چالش‌های فراوانی را برای مردم افغانستان به همراه دارد

تا دسامبر سال ۲۰۲۲ در حدود ۲۵هزار مورد ابتلا به ذات‌الریه در سراسر افغانستان گزارش شده است- SANAULLAH SEIAM/ AFP

زمستان امسال در افغانستان سخت‌تر از سال‌های گذشته بوده است. بر اساس بررسی‌های هواشناسی، سرمای زمستان در سال جاری نسبت‌به سال‌های گذشته شدیدتر و طولانی‌تر بوده است و اکثر نقاط افغانستان به‌طور مداوم سرمای زیر صفر درجه را تجربه کرده‌اند.

 این مسئله برای مردم افغانستان که با بحران اقتصادی و فقر بیش‌ازحد روبه‌رویند، چالش‌های متعددی را به همراه آورده است، از جمله ابتلا به بیماری‌های ناشی‌از سرما.

 وب‌سایت ریلیف‌وب (RELIEFWEB) که همواره گزارش‌های بشردوستانه منتشر می‌کند، روز سه‌شنبه، دوم اسفند (۲۱ فوریه)، به نقل از سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گزارش داد که میزان ابتلای کودکان به ذات‌الریه در افغانستان نسبت‌به سال‌های گذشته، دوبرابر شده است.

 مقام‌های یونیسف می‌گویند، تا دسامبر سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵هزار مورد ابتلا به ذات‌الریه در سراسر افغانستان گزارش شده که دوبرابر موارد ابتلا به این بیماری در سه سال گذشته است. بنابر اعلام یونیسف، ۶۵ تا ۷۵ درصد موارد ابتلا به ذات‌الریه مربوط به کودکان زیر پنج سال بوده است.

ابراهیم ۹ماهه یکی از این کودکان است که در بغل مادرش، بی‌بی‌گل، بی‌قراری می‌کند. بی‌بی‌گل می‌گوید پس‌از آنکه بیمارستان محل زندگی آنان در استان لوگر، در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر کابل، به او گفت که نمی‌توانند برای کودکش کاری کنند، او را به کابل و بیمارستان کودکان ایندیرا گاندی آورده است که مورد حمایت دولت هند قرار دارد. ابراهیم در میان نزدیک به ۵۰ کودک دیگر در بخش ذات‌الریه این بیمارستان بستری شده، درحالی‌که تعداد این کودکان بیشتر از ظرفیت این بخش است؛ به همین دلیل در هر تخت، دو تا سه کودک خوابانده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌بی‌گل می‌گوید: «ابراهیم الان بیش از یک هفته می‌شود که بیمار است؛ تب، سرفه، اسهال و عفونت گوش دارد. ابتدا او را به بیمارستان استان لوگر بردیم. بعد از اینکه سه روز در آنجا مداوا کردند، حالش بهتر نشد. دکترها به ما گفتند که او را به کابل ببریم.» به گفته بی‌بی‌گل، وضعیت اقتصادی آنان درحدی نیست که بتواند در این زمستان سخت امکانات درستی برای پنج کودکش مهیا کند. آنان حتی به سختی می‌توانند غذا برای خود فراهم کنند. او می‌گوید: «امسال، زمستان به‌شدت سرد است. ما برای گرم‌کردن خانه و گرم نگه‌داشتن فرزندانمان تلاش می‌کنیم. من پنج فرزند دارم و اغلب غذای کافی برای تغذیه آن‌ها وجود ندارد. بیماری فرزندم بار اضافی بر دوش ما شده است.»

 از آنجایی که افغانستان با یک بحران شدید اقتصادی مواجه است، خانواده‌ها به‌طور فزاینده‌ای برای تامین گرمایش کافی با مشکل مواجه شده‌اند که باعث افزایش موارد ذات‌الریه در میان کودکان می‌شود. کودکان در سراسر افغانستان که پیش از این به‌دلیل سال‌ها محرومیت ضعیف شده‌اند، دراثر ترکیب مرگبار افزایش سوء‌تغذیه، بحران غذایی بی‌سابقه و آب‌وهوای فلج‌کننده زمستان، به‌طور بی‌سابقه‌ای دربرابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرند. براساس برآوردهای جدید یونیسف، در حال حاضر نزدیک به یک‌میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوء‌تغذیه شدید و همچنین ۲.۳میلیون کودک به سوء‌تغذیه متوسط تا حاد مبتلایند. 

پزشکان در بیمارستان کودکان ایندیرا گاندی می‌گویند وضعیت به‌اندازه‌ای بد است که آنان امکانات کافی برای رسیدگی به همه کودکان مبتلا به ذات‌الریه و سوءتغذیه را ندارند. 

دکتر شیرمحمد، متخصص کودکان در بیمارستان ایندیراگاندی می‌گوید، وضعیت کلی اقتصادی در کشور تیره‌وتار است. مردم برای تغذیه کودکان خود و گرم نگه‌داشتن آن‌ها تلاش می‌کنند، آن‌ها چوب، لباس، لاستیک و پلاستیک را می‌سوزانند تا خانه‌های خود را گرم کنند. سوءتغذیه، بحران غذایی، هوای سرد و آلودگی هوا، عوامل زمینه‌ای در افزایش عفونت‌های حاد تنفسی در کودکان محسوب می‌شوند. دکتر شیرمحمد به تورم پاهای ابراهیم ۹ماهه اشاره می‌کند و می‌گوید که این کودک علاوه‌بر ابتلا به ذات‌الریه شدید، به یک نوع نادر و شدید سوءتغذیه نیز دچار شده که ناشی‌از کمبود پروتین در بدنش است و باعث ورم‌کردن پاها می‌شود. به گفته دکتر شیرمحمد، افزایش موارد سوءتغذیه باعث شده است که آن‌ها یک اتاق مختص به کودکان دچار سوءتغذیه را به یک بخش کامل ارتقا بدهند، زیرا یک اتاق ظرفیت لازم برای رسیدگی به این کودکان که به بیمارستان مراجعه می‌کنند را نداشت.

یونیسف حامی مالی بخش سوءتغذیه بیمارستان ایندیراگاندی است. مسئولان دفتر یونیسف در کابل می‌گویند که آنان غذای درمانی آماده برای کودکان (RUTF) به‌منظور درمان کودکان مبتلا به سوءتغذیه تهیه می‌کنند؛ با این حال، عفونت‌های تنفسی که همراه با سوءتغذیه است، روزبه‌روز کودکان بیشتری را مبتلا می‌کند. هفته گذشته مراجعه کودکان بیمار به بیمارستان ایندیراگاندی به رکورد تازه‌ای رسید و در یک هفته، ۱۱۰ کودک به این بیمارستان مراجعه کردند که همه نیاز به بستری‌شدن داشتند. 

با اینکه هنوز یک ماه دیگر از فصل زمستان باقی مانده است و در برخی از مناطق افغانستان، سرما زمان بیشتری ادامه خواهد داشت، بحران اقتصادی و فقر، زمینه افزایش بیماری‌ها، به‌ویژه درمیان کودکان را فراهم کرده است. رژیم طالبان ناتوان از رسیدگی به این حجم از بیماری‌ها، به سازمان‌های بشردوستانه جهانی رجوع کرده و از آنان خواسته است تا به کمک مردم افغانستان بشتابند.